Jag ska flytta till en etta på 27kvm om några veckor. Jag känner nog lite panik för det hela, eftersom jag aldrig tidigare bott i en så liten lägenhet. Jag har överhuvudtaget ingen aning om hur litet 27kvm är. Har dock bott i en tvåa på 51kvm och det vart ju rätt stort för en person. :)

Jag vill gärna ha med mig min 120cm säng med en sängram av stål. Dessutom kommer jag att ha i rummet en sekretär,en tv/videobänk som är rätt stor med inbyggd glasskåp för förvaring av prydnadssaker.

Jag har ingen aning om hur lägenheten ser ut, men tror att det bara är ett stort rum med en kokvrå och två fönster på ena sidan av rummet. Sedan är det på andra sidan en liten öppning till hallen.

Ni som kan det här med ettor och compact-living ...hjälp mig! Är evigt tacksam för lite tips... :D
 
Min första lägenhet var en etta på 29 kvadrat.....så jag vet vad compact living innebär!

Det är ju svårt att säga så mycket när man inte vet hur den ser ut, men som det låter blir det tajt att få in soffa och soffbord när du har en såpass stor säng. Kanske kan du köpa ett gäng stora kuddar ( tex INNER från IKEA) och ställa sängen med långsidan mot tv:n, palla upp kuddarna mot väggen och på så sätt använda den som soffa också? Vill du ha ett soffbord kan du ju ta nåt litet med hjul som du kan putta bort när du ska sova...

Dold förvaring på väggar är ju bra om man vill ha så mycket golvyta fri som möjligt.

Lycka till!
 
Det där med kuddar är säkert en bra idé.. jag älskar ju att ha en massa saker (läs: mjukisdjur och kuddar) på sängen,så en det blir säkert mysigt.
Kom att tänka på att man kanske kan köpa sådana där små sittpallar så att om man få gäster så kan man ju ta fram dem..de ska väl gå att stapla på varandra när de inte används(?).

Kom just på att jag har ju en liten vit bord från just IKEA (tror den heter Lack)..den är ju lätt att ställa fram och sedan ställa undan när man ska sova.

Några andra idéer.
 
På ikea har dom oxå en massa olika slags förvaringslådor som man bl.a kan ha under sängen. Sätt upp stadiga hyllor på väggarna som du oxå kan ha snygga förvaringslådor på.
Ett bra tips är att sätta hjul på det mesta så det är lätt att flytta omkring :)
 
Jag har massor med banankartonger som jag använt i alla mina flytt, så någon sådan kanske man kan klä med fint tapet och göra till en förvaringslåda?

Jag får en massa idéer helt plötsligt när jag sitter här och läser alla dessa fantastiska tips. Man kanske kan stapla bananlådor som är klädda med läckert tapet på varandra. Ena kortsidan kan man sedan göra till en lucka som man kan öppna och stänga. För att kunna öppna och hålla luckan stängd så kan man ju sätta fast en liten krok på över sidan.

tror ni att det skulle funka? ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.