Jag fick en ide om att slänga ut mitt stora fula skrivbord som nu är belamrat med dator, plattskärm, skrivare och annat skräp och istället inreda en arbetsplats i en 100cm bred Ikea PAX-garderob. Dvs ha datorlådan längst ner, plattskärm/tangentbord/mus på en hylla i skrivbordshöjd och skrivare och annat jox på hyllor längre upp. På så sätt döljer man alla (inte alltid helt vackra) dator-prylar när man inte använder dom och har garderobsdörrarna stängda. Borde ge ett betydligt prydligare intryck av lägenheten om inte annat...

Tror ni det skulle kunna fungera? Kanske finns det nån som redan gjort nåt liknande som kan visa lite bilder eller ge lite bra tips?
 
En kompis håller på med exakt samma sak. Han planerar att montera garderoben utan golv/botten hyllan, så att man får plats med stolen och benen när man sitter vid datorn.
 
Ah, bra ide! Så måste man nog göra, ja... Fast jag måste nog "palla upp" garderoben på nån slags sockel (utan framkant) så att den kommer upp i samma höjd som garderoberna bredvid.

Ett alternativ kanske kan vara om man kan montera hyllan med tangentbord/mus på utdragsskenor så att man inte behöver dra in stolen så nära. Fast då måste man nog hitta rejält stabila utdragsskenor som håller för att man lutar sig lite mot "bordskivan".

Man borde iofs kunna skruva fast två "reglar" över varandra på varje garderobssida och skjuta in/ut hyllplanet som agerar bordskiva mellan dom. Borde bli stabilare än utdragsskenor. Nån form av stopp bör man nog ha också så att man inte drar ut den för långt att den blir instabil eller lossnar.

Och monterar man plattskärmen på ett väggfäste på bakre väggen i garderoben (förstärkt med en invändig regel) så följer inte skärmen med utdragsskivan ut vilket borde ge ett ganska lagom tittavstånd.
 
Det finns en insats till Pax 100 för att kunna använda den som datorskåp. Ett djupt hyllpaln för skärm, ett utdragbart hyllplan för tangentbord och mus, två grundare hyllplan som kan ha högre upp för tex skrivare och modem, . Alla hyllplanen har urtag för kablar. Vi köpte vår på IKEA för 3-4 år sedan, så det kanske inte finns kvar, men det har funkat bra.
 
Den verkar tyvärr inte längre finnas kvar i Ikeas sortiment. Men å andra sidan är det ju så mycket roligare att konstruera och bygga sin egen lösning. :)
 
En sån här variant borde kunna funka...
 
  • pcgarderob.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kul ide! ibland kan det va rätt skönt att slippa se datorn och andra prylar!
 
Jag har sett datainsatsen (Hylla, Tangentbordsutdrag + två grundare hyllor) säljas billigt på blocket. Vi har en sådan insats stående här hemma sedan vi gjort tillbaka Pax-skåpet till garderob. Men du ville kanske bygga själv iaf...
 
Jag hittade ett expansionsbeslag som såg ganska stadigt ut på Clas Ohlson (31-2112):

http://www.clasohlson.se/Archive/images/products/S/Hi/HD3_311746_hi_S.jpg

Det kostar 249:- och gick att dra ut rejält långt (3-delat).

Annars kostar det ju nästan ingenting att fästa några reglar utmed sidorna av garderobsväggarna som man låter bordsskivan glida mellan (se bilden).

Själv gillar jag inte såna där små utdragbara tangentbords-hyllor. Jag vill hellre ha en djup bänkskiva som man kan vila hela underarmarna på, men det är väl en smaksak.

I och med att Ikeas Mikael är 77cm bred så går det ju bort en del utrymme på bredden på garderobsgolvet så det kanske kan bli trångt att få plats med både dator och subwoofer (och ibland även framsträckta fossingar)?
 
  • pax.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Går i samma tankar... Har funderat på något sånt här:

* Köpa två halv-höga PAX-stommar (35 cm djupa)
* Ställa den ena på den andra (och fästa ihop dem)
* Sätta vanliga skåpdörrar nertill.
* Bygga en egen skåpdörr till överdelen som fälls ner, ungefär som på en sekretär. Skivan skulle kunna vila på de nedre skåpdörrarna i öppet läge, eller på något annat sorts stöd om man vill ha dörrarna stängda.

Med dagens plattskärmar skulle man kunna få ett skåp som inte är så djupt men ändå med en rejäl bordsskiva på det här sättet.

Har någon testat något liknande tidigare?
 
Något att tänka på vid alla dessa datorskåp som jag retar mig på. Vanlig arbetsyta är obefintligt. Själv har jag ett vanligt djupt bord som är för trångt på sidorna för att kunna lägga ett papper eller en katalog mm som allt som oftast är av intresse när man sitter vid datorn. Nu är man ju bortskämd med ett riktigt skrivbord på jobbet där man har gott om plats på dessa ting.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.