Jag har ett stort badrum.
http://prntscr.com/w0ok

jag vill göra något med det men jag har väldigt svårt att se hur jag kan göra.

badkar ut och in med dush hade jag tänkt.
sen vill jag ha en snygg bänk där tvättställ och tvättmaskin. infällt tvättställ i bänkskivan.
utrymmet bredvid tvättställ och fönstervägg skall vara fritt för att ha torkställ för kläder/handdukar.

då tvättmaskin sticker ut så himla mycket så blir det nog inte fint att ha den kvar där den står idag om det skall vara en bänkskiva där.
så tanken är att ha den där badkaret är så det blir dush och tvättmaskin bredvid varandra.

jag är dock helt lost i vad jag gör nu med en idé. jag kan inte bygga själv och jag vet inte vart jag letar prylar som bara passar in i just mitt badrum. tänker ffa på skiva och infällt tvättställ.
allt jag sett skäl utrymme åt båda hållen så jag förlorar hörnan där jag vill torka kläder.

det var svårt det här.
tar gärna emot hjälp och tips.
 
behedwin skrev:
Jag har ett stort badrum.
[länk]

jag vill göra något med det men jag har väldigt svårt att se hur jag kan göra.

badkar ut och in med dush hade jag tänkt.
sen vill jag ha en snygg bänk där tvättställ och tvättmaskin. infällt tvättställ i bänkskivan.
utrymmet bredvid tvättställ och fönstervägg skall vara fritt för att ha torkställ för kläder/handdukar.

då tvättmaskin sticker ut så himla mycket så blir det nog inte fint att ha den kvar där den står idag om det skall vara en bänkskiva där.
så tanken är att ha den där badkaret är så det blir dush och tvättmaskin bredvid varandra.
jag slänger bara några tips som du kan fundera på....
1/ dusch och tvättmaskin blir trängda i den nischen du får när badkar är borta och kanske inte det bästa lösning. Jag skulle ordna en stor generös duschplats där med en bänk/kista att sitta på, lägga av kläder,badlakan osv på + handduktork, hylla över bänken för mer förvaring ... variationer är många. Man kan avdela badkarsnischen i 2 "rum" dvs torrt och vått med en glasvägg eller en kaklat vägg.
2/ du kan ha en bänkskiva med infälld handvask + tvättmaskin under om du väljer en 60cm bred bänkskiva typ köksbänk som sträcker sej från vägg till vägg och blir över 2,12 m lång. Tvättställ kan du placera ut till kanten och då får du en avställningsyta längre in mot vägg - ingen fel i att bänken är djupare än standard :). Under skivan kan du ha tvättkorg eller annat förvaring. Ovan får du plats med väggskåp, spegelskåp ....
3/ ang. torkställ så finns det en del modeller som man hänger på väggen i stället för att ta golvytan. Bauhaus har såna som man fäller in när den inte används och i olika breder 60-80-100-120cm , namn: Ruck-Zuck som är mycket praktiska, tycker jag. En sån kan du hänga var det passar bäst och i den storlek du har plats med fex på väggen bredvid dörr. Brukar du torka blusar/skjortor/jackor på klädhängare så finns det en vädringskrok som är också lättplacerat i ett badrum. På det sätt behöver du ingen torkställ på golvet.
det är bara fortsätta att skissa tills du är nöjd med projekt :)
gaia
 
Redigerat av moderator:
kul och tack för roliga och behövliga tips.

jag har en del att fundera på och ett besök på Bauhaus verkar väldigt nödvändigt.
jag tror jag drar direkt faktiskt !!

lite fundersam hur bra det blir med en bänkskiva över hela väggen 60djup. det skäl en hel del utrymme i rummet men visserligen skapar en hel del förvaring.
Hur "smart" är det att ha trä i badrummet?
 
behedwin skrev:
Hur "smart" är det att ha trä i badrummet?
egentligen inte så smart men om du köper ek så kan det hålla länge. Allt beror på hur bra ventilationen är. All trä tål att bli våt bara den har möjlighet att torka snabbt annars blir det gråsvart och mögligt om den är fuktig hela tiden.
I alla fall hellre enbart oljat trä än målat spånskiva som kan svälla och spricka :). Köp något i moderat prisklass så kan du alltid byta skivan utan att gå i konkurs.
Eller låt tvättmaskinen stå fritt där den står och ordna en tvättkommod med vask bredvid maskinen. Du får ca 1,5m plats för en badrumsmöbel ....
gaia
 
har haft dagen att fundera lite.
ritade detta http://prntscr.com/w6bq

får se över att ha torkmöjligheter i ett annat rum. t.ex. sovrummet.

jag gillade idén med en lång bänk 60 djup det skapar verkligen massa plats.
dock några problem som uppstår.
* vilket material passar till bänken?
* är 60 djup bänk alldeles för mycket då man finner sig för långt ifrån spegeln.
* går det att dra fram handfatet så den inte hamnar för långt in i bänken?
 
du skall helst ha möjlighet att torka i badrummet för där är det bäst ventilation. Du kan hänga den där väggtorrkställ från bauhaus över tvättmaskinen fex....
Om du köper en spegelskåp så kommer spegeln närmare din ansikte :) och du får plats för många toalettprylar i spegelskåpet .
Ja, det går att dra fram handfatet om man modifierar avloppsrör - prata med vvs hantverkaren om dina planer

ELLER
- kan du tänka dej att köpa en torktumlare ( kondenstrorktumlare är bäst) och ställa den ovanpå tvättmaskinen som man brukar göra? Då blir torkningen av tvätten löst. Den plats som blir över -1,5m kan du möblera med traditionella badrumsmöbler.

Ang. toan och dusch så kan du göra ingång till duschen från nischens torra del och sätta en fast glasvägg mot toan.
gaia
 
nej ingen torktumlare är aktuellt.
slängde ut den nyligen och är glad att slippa den!

torkning är ju bara lite bökigt under vintern då vi torkar ute hela sommaren och våren.

måste verkligen kika på den där torkarmen som du pratar om.
låter fantastiskt om den skulle funka.
 
Hemmakatten
har en kompis som har en (drygt) 60cm djup bänk där tvättmaskinen (kombinerad tvätt och tork) står i skåp under bänken. Tvättmaskinen syns med andra ord inte utan man får öppna en skåpsdörr. Bänkskivan är nån slags Corian med en stor maffig tvättho ingjutet i bänkskivan. I de övriga skåpen bredvid tvättmaskinen får det plats med oerhört mkt saker. Ovanför är en stor spegel som täcker hela bredden. Badrummet är minimalt, men både tvättmaskin, badkar med dusch, toa och en massa skåp får plats. Ritat av arkitekt, specialbeställda snickerier, speglar som förstorar, bra belysning. naturligtvis ganska dyrt, men superläckert och funktionellt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.