Hej!

Jag håller på att planera ett altanbygge och skulle gärna ta lite tips om hur jag bäst fäster de undre bärlinorna på bilden nedan?
Altanen här blir 2 meter bred.

En inre plintrad är väl det som känns som den mest stabila konstruktionen. Men en tanke har också varit om det skulle vara möjligt att välja en något högre balksko (finns 297x45mm) som skulle kunna fästas i den inre bärlinan så att den undre bärlinan "hänger" i den. Alternativt infästning med gaffelankare. Men jag är tveksam om detta blir en tillräckligt stabil konstruktion.
 
  • 3D-modell av träterrass med gult regelverk och markerade infästningspunkter vid husvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S stoikan skrev:
Hej!

Jag håller på att planera ett altanbygge och skulle gärna ta lite tips om hur jag bäst fäster de undre bärlinorna på bilden nedan?
Altanen här blir 2 meter bred.

En inre plintrad är väl det som känns som den mest stabila konstruktionen. Men en tanke har också varit om det skulle vara möjligt att välja en något högre balksko (finns 297x45mm) som skulle kunna fästas i den inre bärlinan så att den undre bärlinan "hänger" i den. Alternativt infästning med gaffelankare. Men jag är tveksam om detta blir en tillräckligt stabil konstruktion.
Att fästa med balkskor i huset är väl mer eller mindre standard så det borde nog bli stabilt nog ?
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Att fästa med balkskor i huset är väl mer eller mindre standard så det borde nog bli stabilt nog ?
Tack för svar!

Ja, det är väl standard att använda balkskor men jag antar mer när man fäster skruvreglarna i bärlinorna. Här är det ju en bärlina jag ev tänkt fästa med en balksko där sen skruvreglarna ligger ovanpå.
 
S stoikan skrev:
Tack för svar!

Ja, det är väl standard att använda balkskor men jag antar mer när man fäster skruvreglarna i bärlinorna. Här är det ju en bärlina jag ev tänkt fästa med en balksko där sen skruvreglarna ligger ovanpå.
Jo men det spelar ju ingen roll. Du kommer ju ändå dela lasten på flera balkskor.
Ev får du sätta lite fler/tätare, om du är oroligt för att det skall bli instabilt.
Jag fäste förvisso skruvreglarna i huset vid mitt senaste altanbygge, men då hade jag inga bärlinor på den sidan - husets bjälklag var ju den ena bärlinan (med balskor i då) och på andra sidan had jag en 45x195, som jag skruvade skruvreglarna i mha balkskor. Satte dom med cc 120.
Så inga skruvreglar låg ovanpå någon bärlina i mitt fall, utan var skruvade i dom...funkar utmärkt

https://www.traguiden.se/konstrukti...-flerbostadshus/altan-med-barande-trabjalkar/
 
  • Gilla
stoikan
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.