Hej,

Håller på att planera sommarens projekt med altanbygge. Den kommer bli 4m djup och 8 m bred med tak på halva ytan. Det kommer blir 3 bärlinor (170x45) och de två yttersta kommer jag att gjuta plint till. Den inre bärlinan har jag dock lite funderingar kring vad som är bäst att göra. Jag har en modern krypgrund som består av väldigt mycket cellplast och givetvis betong. Följande är mina alternativ och jag skulle vilja ha lite råd:

1. Bulta fast en bärlina i grundmuren på krypgrunden med expander eller plugg+franska. Känns inte helt optimalt då grunden består av mycket cellplast. Kommer expander sitta tillräckligt bra? Känns inte helt bra att borra upp massa hål i grunden heller.

2. Gräva ur lite singel runt grunden och ställa en betongplatta 30x30 cm plus ett leca-block med 2 meters mellanrum längs med grunden som jag sedan ställer 2 ihopskruvade 170x45 på som inre bärlina. Har grävt en halv meter ner intill grunden och det är bara singel på det djupet. Hur stor är risken för tjälskjutning in mot grunden? Har lera i botten men det är ju urgrävt och grusat under och runt huset.

3. I samband med grävning runt grunden kom några av de gjutna fundamenten på pålplintarna fram på utsidan av grunden som hela huset vilar på. Har 3 sådana där altanen kommer ligga med ca 4m mellan varje pålplint. Då väcktes en ide om att gjuta en liten jämn avsats på varje fundament för att få en plan yta och ställa leca-block på fundamentet. Bättre plint än så kan man väl inte få eftersom den går ner till berg, eller? Eftersom spännvidden blir ganska lång får man gå upp till 195x45 eller 220x45 och ställa två sådana som bärlina på leca-blocken då. Finns det något som talar emot att göra på detta sätt? Måste leca-blocken förankras i fundamentet i så fall för att inte riskera att glida av med tiden? Hur görs det bäst i så fall?

Så här ser fundamenten ut:

Photo%202012-05-06%2012%2027%2050.jpg

Vilket alternativ ska jag välja? Vill helst undvika alternativ 1 då jag inte vill perforera grunden och att jag är tveksam till hur den håller för detta.

Ge mig lite råd!

/Johan
 
Alt.3 utan tvekan. Gör en form på fundamentet och gjut fast järnen som du sedan skruvar bärlinorna i.
 
Tack för ditt svar evertb!

Ska jag borra ner lite armering först i fundamenten som jag sedan gjuter in i formen för att säkra att den nya gjutningen står kvar på pålplintens fundament och inte glida av med tiden? Tänker mig att jag borrar ner vertikala bitar av armering och sedan gjuter runt dessa. Eller behövs ingen förankring av den nya gjutningen i befintligt fundament?

/Johan
 
Du skall absolut borra ner åtminstone ett armeringsjärn i varje fundament.
 
Hur ska jag dimensionera bärlinan i detta fall? Kommer få ca 4,2m spännvidd mellan plintarna. Kommer i övrigt ha 45x170 på de två ytter bärlinorna och en spännvidd på golvreglarna på ca 1,8m och köra 45x145 på dessa. Räcker det med en 45x195 mellan dessa plintar på inre bärlinan eller måste jag upp på 45x220 eller till och med 2st 45x195?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.