Hur ska man putsa in ett ventilgaller på utsidan av en yttervägg? Vilken typ av galler bör användas? I detta fall gäller det en reveterad fasad med kalkputs. Jag har ett par gjutjärnsgaller med samma form som detta:
http://www.fresh.se/p73877/p73877_swe.php?lastpage=83995&id=322&table=PRODUCT_58394
De togs bort av en byggfirma i samband med en ombyggnad och jag vet inte hur de var monterade. Nu tänkte jag sätta in ett par Fresh 90 men plastgallret som följer med passar ju inte på en putsad fasad. Jag borde ju kunna återanvända dessa galler. Eller är det fel typ?

Logist sett borde man ju kunna slå bort putsen runt ventilen och montera den nya Fresh90 med yttre flänsen mot glespanelen och sedan skruva fast gallret med flänsen mot glespanelen (och flänsen på Fresh90) samt därefter putsa runt gallret. Tjockleken på gjutjärnsgallret motsvarar ungefär tjockleken på putsen. Men, när jag tittar på gjutjärnsgallret så är skruvhålen utformade som om det skulle sitta försänkta skruvar in i flänsen från andra hållet. Även det nya aluminiumgallret jag länkade till ovan ser ut på detta sätt. Så hur är det egentligen tänkt?
 
Kom igen, är det ingen som har satt en ventil i en putsad fasad?
 
Tror en bild på nuvarande ventil skulle underlätta lite

Efter att ha försökt göra någon liknande operation innan måste jag råda att det finns många sätt att göra men låååångt ner på listan ligger sätten där man skadar putsen.
 
Man kan inte gärna sätta en ventil i en putsad fasad utan att göra hål i putsen. Spaltventiler i fönstren finns det inget utrymme för. Både karm och båge är för smala.

Det finns ingen befintlig ventil eftersom de redan tagits bort. Hur det gamla gallret ser ut har jag länkat till ovan.
 
Jag har använt nån tunnare standardvariant av galler som haft flärpar på sidorna.. Dessa var inte av samma storlek som de gamla rostiga så jag bilade upp lite och byggde en träform som jag murade fast med betong, sen tog jag bort formen och putsade yttersta lagret och tryckte dit gallret. Blev hyfsat ok och sitter fast bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.