Hej,
Jag har köpt hus och klurar lite på hur vi ska göra med entré, kök etc.
Se nedan både befintlig planritning samt hur jag tänker vi borde göra.
Infarten är i anslutning till entrén till förrådet.

All input är välkommen.
 
  • Planritning av ett hus som visar rum som sovrum, kök, vardagsrum, WC/bad, hall, utrymme med el-panna, tvättstuga, klädkammare, förråd och uterum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning av hus med entré, förråd, kök, vardagsrum, matplats, två sovrum, rum, tvättstuga, WC/bad och WC. Infarten är ansluten till entrén till förrådet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Var är entrén idag?
Skall du ta bort elpannan?
 
K Kane skrev:
Var är entrén idag?
Skall du ta bort elpannan?
Entrén är vid hallen i dagsläget.
Ska lägga in vattenburen golvvärme och ha pannan i tvättstugan är tanken.
 
BirgitS
Den tvättstuga du har ritat in ser väl liten ut för tvättmaskin, torktumlare, tvättho, torkställning, panna och golvvärmefördelare (el-central?). Det ska ju finnas plats att få en ny panna etc. på plats när den ska bytas ut.

Verkar lite udda att gästerna ska klämma sig igenom ett rätt smalt kök för att komma till köksön/vardagsrummet samtidigt som någon står där och fixar mat.

Jag ser inte riktigt nyttan med köksön när den inte längre finns i köket.
 
  • Gilla
lillanutten
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Den tvättstuga du har ritat in ser väl liten ut för tvättmaskin, torktumlare, tvättho, torkställning, panna och golvvärmefördelare (el-central?). Det ska ju finnas plats att få en ny panna etc. på plats när den ska bytas ut.

Verkar lite udda att gästerna ska klämma sig igenom ett rätt smalt kök för att komma till köksön/vardagsrummet samtidigt som någon står där och fixar mat.

Jag ser inte riktigt nyttan med köksön när den inte längre finns i köket.
Gällande köket, såg ett annat hus som gjort så, se bilden nedan.
Tror du det blir konstigt att ta sig från entrén via köket?
 
  • Modernt kök med mörka bänkskivor, frukostbar med två stolar, stora fönster med grönt utanför, ljusa trägolv, och vinförvaring på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
chris93 chris93 skrev:
Gällande köket, såg ett annat hus som gjort så, se bilden nedan.
Ser jättejobbigt ut att hålla på och springa fram och tillbaks mellan hällen och resten av köket.
chris93 chris93 skrev:
Tror du det blir konstigt att ta sig från entrén via köket?
Jag skulle reagera på det om jag kom på besök hos någon annan och fundera på om jag hade valt fel ytterdörr. Jag skulle inte heller gilla att ha gäster som är i vägen i köket. Men vi är alla olika.
 
  • Gilla
Kane
  • Laddar…
chris93 chris93 skrev:
Tror du det blir konstigt att ta sig från entrén via köket?
Ja.
 
O
Planritning över hus med ändringar markerade i blått och rött för att skapa extra sovrum, större groventré med tvättstuga och övriga rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är alltid svårt när man inte har mått och så. Men jag hade ändrat lite vid sovrummen också så det blivit ett extra sovrum.

Sen hade jag gjort en större ”groventre” med tvättstuga, duschkabin, värmeanläggning. Jäklar så bra det är att ha en groventre där man kan duscha av sig.

Sen hade jag aldrig haft en häll i köksön. Frågan är om köksön tillför något alls.
 
Vad är det som gör att du vill flytta ingången till andra sidan huset?

Är det mer naturligt (måste man gå runt huset efter man parkerat bilen idag)?

Du har ett väldigt stort förråd.. är det en del av ett gammalt garage?
 
  • Gilla
lillanutten
  • Laddar…
chris93 chris93 skrev:
Hej,
Jag har köpt hus och klurar lite på hur vi ska göra med entré, kök etc.
Se nedan både befintlig planritning samt hur jag tänker vi borde göra.
Infarten är i anslutning till entrén till förrådet.

All input är välkommen.
Jag tänker som en blandning mellan din skiss och orginal. Där du ritat in tvättstugan ser väldigt trångt ut, jag hade behållt den som den är.

Vi har köksö som påminner om den du ritat in. Då har vi ingen häll eller något där, det hade varit jobbigt att gå mellan de olika funktionerna då. Vi har sittplatser och förvaring i köksön, porslinet ska ju ändå till matbordet när det används så det har vi där i.
Planskiss över ett hus med markerade områden för tvättstuga och matplats. Rummen inkluderar sovrum, kök, vardagsrum, WC och badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.