Nu börjar vi närma oss en färdig planlösning. Tar väldigt gärna emot input! Saknar vi något? Ser något tokigt ut? En sak jag funderar på om allrummet är för stort i antal kvm? Den högra klädkammaren vid entrén är ett skafferi.
 
  • Arkitektonisk ritning av en planlösning för ett hus med benämnda rum och mått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser fint ut!
Beroende på om ni ofta har gäster så hade jag funderat på att göra om klädkammaren vid entrén till toalett.
Ni har väldigt höga fönster in allrummet och stora sovrummet, de kommer vara högre än alla andra dörrar och fönster. Det är en smaksak men jag tycker det är snyggt när alla fönster och dörrar sitter på samma nivå i överkant (210 i ert fall).
Jag hade flyttat tvättstugan till det lilla sovrummet mitt emot badrummet. Då behöver man inte gå lika långt med tvätten och det blir smidigare att använda det som alternativ ingång. Det ger också kortare avstånd till alla badrum och köket och det är väl generellt sett positivt.
 
  • Gilla
Meriwether och 1 till
  • Laddar…
Jag har varit sjukt sugen på liknande planlösning, tycker det blir trevliga hus i denna h-formen och uppdelningen

Arkitektonisk planritning av ett hus med markeringar och kommentarer om planlösning och designförslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blått: jag hade personligen inte velat ha dörren precis vid huvudänden i sovrummet, det blir också en ”lång” väg att gå runt till andra sidan av sängen

Även badrummet ser onödigt ”gyttrigt” ut och trångt att ta sig in till duschen, jag hade nog gjort en helt annan lösning i badrummet för att få lite öppnare och lättare att röra sig. Som det är nu kommer ingen in i duschen om någon står och borstar tänderna.

Rött: Jag har lite svårt för att linjen inte lirar med sovrummet, går det att sno lite från sovrummet och komma ner i samma linje?

Gult: Har nog bara lite svårt för att dörrarna är på olika ställen, men kanske inte upplevs på samma sätt sen i verkligheten.

Grönt: Uppfyller detta badrum tillgänglighetskraven? Hur brett är det?

Kök: Var är hällen? Köksön hade jag gjort bredare, det är ändå mkt döyta mot hallen som det är nu så då hade jag hellre fått in en större yta i ön eftersom köket har ganska lite arbetsytor också.
 
  • Gilla
Jakobk och 3 till
  • Laddar…
Jag skulle inte vilja ha master bedroom vid allrummet då det kan bli stök.
Försök kläm in walking closet imellan vardagsrummet och sovrummet med dubbla dörrar.
Gästtoalett vid ytterdörren är ju ett krav.
Kläm in en garderob mellan toaletten och sovrummet så inte ljud sprids in till sovrummet från toan.
 
  • Gilla
Jakobk och 1 till
  • Laddar…
Just det, tänk på att skjutdörr som där är mellan sovrum och badrum ger sämre ljuddämpning än en vanlig dörr!
 
  • Gilla
Peter_Bromma och 2 till
  • Laddar…
Tänkvärda kommentarer från @lillanutten. Jag bidrar med bilden nedan. Se röd linje. De omgivande rummen har gott om yta så det kan knappast vara några problem att räta ut väggarna. Eventuellt flytta ytterdörren lite.
Ritning över husplan med markerad röd linje som visar potentiell väggflytt och gul markerad ytterdörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Spjutski och 3 till
  • Laddar…
Tack för dina kommentarer! Har själv funderat på att flytta tvättstugan och istället ha ett sovrum där tvättstugan är nu, men då får jag inte till det med de inbyggda garderoberna som jag så gärna vill ha i sovrummen.

Bra input om fönstrena! Det ska vi fundera på

laserorm laserorm skrev:
Ser fint ut!
Beroende på om ni ofta har gäster så hade jag funderat på att göra om klädkammaren vid entrén till toalett.
Ni har väldigt höga fönster in allrummet och stora sovrummet, de kommer vara högre än alla andra dörrar och fönster. Det är en smaksak men jag tycker det är snyggt när alla fönster och dörrar sitter på samma nivå i överkant (210 i ert fall).
Jag hade flyttat tvättstugan till det lilla sovrummet mitt emot badrummet. Då behöver man inte gå lika långt med tvätten och det blir smidigare att använda det som alternativ ingång. Det ger också kortare avstånd till alla badrum och köket och det är väl generellt sett positivt.
 
Stort tack för din input!

Blått: ser inte hur vi skulle placera dörren på ett annat sätt för vi kommer att ha tvn i vardagsrummet längs den väggen bredvid kaminen, så går inte riktigt att flytta på dörren.

Gällande badrummet så har jag också funderat på om det kan bli trångt, men måttade upp det och tycker det funkar (tror jag…). 60cm är det mellan toalett och handfat, öppningen till duschen är 80cm bred. Initialt var det bara ett enkelt handfat i det badrummet men vi ville ha dubbla.

Grönt: det här badrummet har råkat bli smalt vid vår senaste redigering så det ska inte vara så. Tack för upptäckten!

Kök: har bifogat bild på var hällen är och också en bild på hur köket lite kommer se ut på ett ungefär. Hur bred köksö är snyggt att ha? Tycker det är svårt

L lillanutten skrev:
Jag har varit sjukt sugen på liknande planlösning, tycker det blir trevliga hus i denna h-formen och uppdelningen

[bild]

Blått: jag hade personligen inte velat ha dörren precis vid huvudänden i sovrummet, det blir också en ”lång” väg att gå runt till andra sidan av sängen

Även badrummet ser onödigt ”gyttrigt” ut och trångt att ta sig in till duschen, jag hade nog gjort en helt annan lösning i badrummet för att få lite öppnare och lättare att röra sig. Som det är nu kommer ingen in i duschen om någon står och borstar tänderna.

Rött: Jag har lite svårt för att linjen inte lirar med sovrummet, går det att sno lite från sovrummet och komma ner i samma linje?

Gult: Har nog bara lite svårt för att dörrarna är på olika ställen, men kanske inte upplevs på samma sätt sen i verkligheten.

Grönt: Uppfyller detta badrum tillgänglighetskraven? Hur brett är det?

Kök: Var är hällen? Köksön hade jag gjort bredare, det är ändå mkt döyta mot hallen som det är nu så då hade jag hellre fått in en större yta i ön eftersom köket har ganska lite arbetsytor också.
 
  • En planritning av en bostad som visar köket, vardagsrummet och andra utrymmen, markerad med mått och inredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-rendering av ett modernt kök med vit köksinredning, marmorbänkskiva och centralt köksö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-visualisering av ett kök med vita skåp, svart spishäll, inbyggda ugnar och en köksö med marmortopp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för din input! Jag förstår inte hur du menar med att klämma in WIC mellan vardagsrum och sovrum? Samma med garderob mellan toalett och sovrum.

Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Jag skulle inte vilja ha master bedroom vid allrummet då det kan bli stök.
Försök kläm in walking closet imellan vardagsrummet och sovrummet med dubbla dörrar.
Gästtoalett vid ytterdörren är ju ett krav.
Kläm in en garderob mellan toaletten och sovrummet så inte ljud sprids in till sovrummet från toan.
 
Tack! Den väggen ska vi flytta på en gång

splinter splinter skrev:
Tänkvärda kommentarer från @lillanutten. Jag bidrar med bilden nedan. Se röd linje. De omgivande rummen har gott om yta så det kan knappast vara några problem att räta ut väggarna. Eventuellt flytta ytterdörren lite.
[bild]
 
  • Gilla
splinter
  • Laddar…
L lillanutten skrev:
Jag har varit sjukt sugen på liknande planlösning, tycker det blir trevliga hus i denna h-formen och uppdelningen

[bild]

Blått: jag hade personligen inte velat ha dörren precis vid huvudänden i sovrummet, det blir också en ”lång” väg att gå runt till andra sidan av sängen

Även badrummet ser onödigt ”gyttrigt” ut och trångt att ta sig in till duschen, jag hade nog gjort en helt annan lösning i badrummet för att få lite öppnare och lättare att röra sig. Som det är nu kommer ingen in i duschen om någon står och borstar tänderna.

Rött: Jag har lite svårt för att linjen inte lirar med sovrummet, går det att sno lite från sovrummet och komma ner i samma linje?

Gult: Har nog bara lite svårt för att dörrarna är på olika ställen, men kanske inte upplevs på samma sätt sen i verkligheten.

Grönt: Uppfyller detta badrum tillgänglighetskraven? Hur brett är det?

Kök: Var är hällen? Köksön hade jag gjort bredare, det är ändå mkt döyta mot hallen som det är nu så då hade jag hellre fått in en större yta i ön eftersom köket har ganska lite arbetsytor också.
haididasouki haididasouki skrev:
Stort tack för din input!

Blått: ser inte hur vi skulle placera dörren på ett annat sätt för vi kommer att ha tvn i vardagsrummet längs den väggen bredvid kaminen, så går inte riktigt att flytta på dörren.

Gällande badrummet så har jag också funderat på om det kan bli trångt, men måttade upp det och tycker det funkar (tror jag…). 60cm är det mellan toalett och handfat, öppningen till duschen är 80cm bred. Initialt var det bara ett enkelt handfat i det badrummet men vi ville ha dubbla.

Grönt: det här badrummet har råkat bli smalt vid vår senaste redigering så det ska inte vara så. Tack för upptäckten!

Kök: har bifogat bild på var hällen är och också en bild på hur köket lite kommer se ut på ett ungefär. Hur bred köksö är snyggt att ha? Tycker det är svårt
köket ser trevligt ut och jag tror det kan vara funktionellt så! Vi har 1200 bred bänkskiva på köksön ca och lite smalare skåp in vid överhänget.
En del av ett kök med en bred bänkskiva och en blå barstol på ljusa trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I övrigt hade jag tänkt enligt nedan skiss. Flyttat fönstret till vänster i vardagsrummet så att det istället livar med fönstret i andra änden av huset och blir en komplett genomblick genom huset.

ändrat planlösningen i badrummet, vet inte exakta måtten, men spontant borde det funka såhär t.ex.

Skiss av en husplanlösning med markerade ändringar, inklusive ny placering av kök och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fabaa och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
haididasouki haididasouki skrev:
En sak jag funderar på om allrummet är för stort i antal kvm?
Det är betydligt större än vad de flesta brukar ha. Det brukar vara så att det precis går in soffa, soffbord och TV. Även barnsovrummen är ovanligt stora (10 kvm vanligt) liksom tvättstugan.

Apropå tvättstugan skulle jag ju vilja ha det man använder mest dvs. städskåp och TM/TT närmast innerdörren och värmepump och annat tekniskt längst bort. Dock ej tvättmaskin mot sovrumsvägg. Kanske värt att ha tvättstugan där för att inte få barnsovrummen i söder/väster.

Däremot tycker jag det ser trångt ut kring matbordet.

Barnens dusch bör ju inte vara öppen för då är risken stor att det blir vatten långt framför toaletten och därmed bråk när nästa syskon får våta strumpor.

Köket känns opraktiskt med flera långa sträckor i arbetstriangeln.

haididasouki haididasouki skrev:
Gällande badrummet så har jag också funderat på om det kan bli trångt, men måttade upp det och tycker det funkar (tror jag…). 60cm är det mellan toalett och handfat, öppningen till duschen är 80cm bred. Initialt var det bara ett enkelt handfat i det badrummet men vi ville ha dubbla.
60 cm räcker ju inte för tillgänglighetskraven.
 
Angående tillgängligheten i badrum så räcker det att ett av badrummen är tillgänglighetanpassade. WC 1 ser ut att klara tillgänglighetskraven så WC 2 behöver inte göra det.

Om ni vill dubbelkolla så är uppfyller exempelvis denna måttkonfiguration tillgänglighetskraven för badrum utan TM/TT (ur SIS-manual):
Ritning av badrumsplan med mått som visar tillgänglighetsanpassning enligt SIS-standard.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nytt utkast! Nu känner vi oss klara Någon som har någon sista input innan vi gör i ordning bygglovsansökan?

haididasouki haididasouki skrev:
Nu börjar vi närma oss en färdig planlösning. Tar väldigt gärna emot input! Saknar vi något? Ser något tokigt ut? En sak jag funderar på om allrummet är för stort i antal kvm? Den högra klädkammaren vid entrén är ett skafferi.
 
  • Ritning av husplan med markerade rum som vardagsrum, kök, sovrum och WC redo för bygglovsansökan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
lillanutten
  • Laddar…
Bättre på många ställen!

Jag personligen gillade förslaget på att flytta ner dörren i vrum så den linjerar med fönstret på andra gaveln, kan bli en fin effekt och öka möblerbarhet men kan ju finnas andra anledningar kring att den sitter där den sitter (utgår ifrån att det är en glasad dörr)

Jag förstår inte tvättstugeplaceringen helt, igen kan bero på faktorer på tomten men om en nu har en unge som spelar tv-spel i allrummet så kommer du vilja gå förbi skärmen fram och tillbaka med tvätt osv. Samtidigt kanske det är den rimliga placeringen.

I det högra sovrummet av de två nedre så skulle jag fundera på att "byta plats" på sängen och fönstret. Då blir det nog lättare att få in skrivbord eller lekyta i det rummet, det känns svårmöblerat som det är nu.
 
  • Gilla
16386 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.