Ligger i tag att bygga nytt igen efter, exakt på dagen idag, två år i det nybyggda huset. Har nu kommit så pass långt i arbetet med "designen" av det nya huset att det känns värdefullt att försöka få lite input från andra på planlösningen.

Planritning av ett hus med rum, mått, och möblering föreslagen, inklusive kök, vardagsrum och badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bifogar utöver planlösningen en sammanfogning av tomtkarta och satellitbild. Från tomtpositionen så ligger Vättern cirka 1,5 km fågelvägen åt nordväst. Vår tomt är den lägre på bilden, den övre är den enda närliggande grannen. Tyvärr ingen sjöutsikt från vår tomt, men ställer man sig vid tomtgränsen uppe på vägen så ser man Vättern.

Satellitbild och tomtkarta som visar tomtgränser och placering av två hus nära Vättern, inget sjöutsikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Innan det eventuellt påpekas önskar jag upplysa om att badrummet närmast entrén uppfyller samtliga tillgänglighetskrav. Vi har ett likadant godkänt badrum i nuvarande hus, fast mindre (nuvarande är 170x275 cm medan det nya är 180x320 cm).

För egen del är det jag mest funderar över klädvården, där jag gärna hade gjort denna bredare för att kunna ha förvaring mittemot tvättmaskin och torktumlare. Att förlänga huset med de 60 cm som behövs skulle dock, med avseende på normal kvadratmeterkostnad samt tomtens beskaffenhet, öka produktionskostnaden för huset med cirka 150 kkr. Frågan är om det vore värt det?

Mer förvaring kommer finnas såväl på vinden i den delen av huset där det inte är öppet upp till nock, samt i det blivande dubbelgaraget.
 
BirgitS
Det är väldigt många kvm som går bort i korridorer och korridorliknande gångvägar. Trots relativt stor boyta så ser just matplats+vardagsrum lite trångt ut.

Man kan inte se ut när man kliver in genom ytterdörren utan man ser en vägg typ 2 m bort.
Grus och sand kommer att spridas runt i huset när hallen är så öppen mot köket och det så nära ytterdörren. Är det tänkt att man ska gå hela vägen bort till garderoberna innan man kan hänga av sig och ställa ifrån sig skorna?

Väldigt långt från kylen mm. till diskhon där grönsakerna ska sköljas.
Det ser ut som 80 cm mellan hällen och hon i köksön. Det är ett minimimått och de flesta föredrar att ha ett större avstånd där så att de får plats med alla ingredienser, skärbräda, skålar etc. som behövs under matlagningen. Däremot kan jag inte riktigt se ett behov av 80 cm i ytterkanterna av köksön.

Är det inte mer praktiskt att ha båda diskmaskinerna bredvid varandra närmast matbordet för att hålla nere avståndet man ska gå när man ska duka (av). Dessutom minskar det risken för krockar om en håller på med diskmaskinen och en annan lagar mat.

Om man har tvättmaskin och tumlare bredvid varandra får man dels en större sammanhållen bänkyta och dels blir det lättare att slänga över tvätten från TM till tumlaren. Akta dig för symmetrisjukan, det må se snyggt ut på pappret men i verkligheten märks inte asymmetrier när man inte kan se skåpen på långt håll. Har du fått plats för all teknisk utrustning som behövs, ventilationsstyrning, golvvärmefördelare, skåp för fiberanslutning och router etc.?

Det är sällan lyckat att ha barnsovrum där sängarna är på varsin sida av en vägg eftersom det ofta leder till klagomål på att den andra låter när man ska somna. Ofta bra att ha ljuddämpande garderober på den väggen om det fungerar för resten av möbleringen.
 
  • Gilla
splinter och 2 till
  • Laddar…
Håller med Birgit med det symmetriska. Ser väldigt fint ut på pappret men det sätter så otroligt mycket käppar i hjulen för en.

Mina reflektioner.
Spegelvänd hela "barnrumsdelen" så allrummet är på framsidan istället. Då slipper man få kvällssolen som antingen speglar sig i tvn eller få den i ögonen och vara tvungna och dra för varje gång för att se något när man göttat ner sig i soffan.
Passagen på baksidan hade jag skippat helt. Hellre en större klädvård än en extra passage. Hade man haft fri siktlinje från entrén så hade det varit en annan femma, men så är inte fallet vad jag kan se.

Kyl/frys hade jag då satt på väggen som blivit mot klädvården.

Enda förvaringen är walk in closeten? Hade nog sett att det fanns någon mer förvaring, gärna i anslutning till entrén eller klädvården.

Stora sovrummet och den delen, där hade jag nog satt walk in closeten I anslutning till badrummet istället, känns dels mer naturligt då man kommer ur duschen, torkar sig och sedan klär på sig men även då det agerar ljuddämpare mot badrummet.

Det är mina första tankar :D

Tillägg:
Jag kan inte se hur man får till ett extra förråd, men genom att byta plats på ena sovrummet och allrummet och flytta klädvården åt höger så kan man bredda de 2 sovrummen på baksidan så att det blir möjligt med en gemensam garderlvsvägg mellan dem. Så blir även rummen lite mer flexibla och man slipper gå in i sängen, så som det är ritat nu :)
 
Redigerat:
  • Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
J Jarlsgård skrev:
Stora sovrummet och den delen, där hade jag nog satt walk in closeten I anslutning till badrummet istället, känns dels mer naturligt då man kommer ur duschen, torkar sig och sedan klär på sig men även då det agerar ljuddämpare mot badrummet.
Bör väl också minska ner det dörrproblem som finns nu när den som har övre sängen reser sig och då får badrumsdörren på sig när den öppnas och likaså när man går från badrummet mot sovrumsdörren och den slås upp mot en.

Det blir besvärligt att tvätta fönster när de är ovanför en säng.
 
  • Gilla
Jarlsgård
  • Laddar…
Jag skulle ha en gästtoalett. Ensuite gör ju att resten av familjen ska dela på ett badrum.
 
Tack för de synpunkter som inkommit så här långt, återkopplar på dem inom kort.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är väldigt många kvm som går bort i korridorer och korridorliknande gångvägar. Trots relativt stor boyta så ser just matplats+vardagsrum lite trångt ut.
Det blir svårt att helt undvika dylika i ett hus som är så långsmalt. Tomten är stor men den sluttar en del och har dessutom berg i dagen, så ska det vara ekonomiskt försvarbart att bygga huset så är vi begränsade i husets form. Ytan för matplats och vardagsrum är 475x776 cm, vilket är större än vad vi har idag med exakt samma möblering (har idag 366x797) och det har fungerat bra även vid större samlingar såsom exempelvis julafton.

Tycker dock inte det är särskilt stor boyta. I vårt nuvarande villaområde (samtliga hus byggda 2018-2019) är vi totalt fyra hus av 22 som har mindre än 150 kvm boyta (vårt nuvarande har 144 kvm). De flesta husen här ligger nog mellan 180 och 220 kvm, det största är runt 260 kvm.

BirgitS BirgitS skrev:
Man kan inte se ut när man kliver in genom ytterdörren utan man ser en vägg typ 2 m bort. Grus och sand kommer att spridas runt i huset när hallen är så öppen mot köket och det så nära ytterdörren. Är det tänkt att man ska gå hela vägen bort till garderoberna innan man kan hänga av sig och ställa ifrån sig skorna?
Man kan se ut när man kliver in genom ytterdörren, kommer bifoga en rendering från vypunkten man har direkt när man kommer innanför dörren. Det är tänkt att skor placeras på skohylla eller i ett "skoskåp" direkt till vänster (höger på planskissen) när man kommer in genom dörren. Ytterkläderna hängs i garderoberna ja, men det är ingenting som hindrar att man tar av sig dem i samband med att man tar av sig skorna.

BirgitS BirgitS skrev:
Väldigt långt från kylen mm. till diskhon där grönsakerna ska sköljas. Det ser ut som 80 cm mellan hällen och hon i köksön. Det är ett minimimått och de flesta föredrar att ha ett större avstånd där så att de får plats med alla ingredienser, skärbräda, skålar etc. som behövs under matlagningen. Däremot kan jag inte riktigt se ett behov av 80 cm i ytterkanterna av köksön.
Stämmer att det är 80 cm mellan häll och ho i köksön. Har i en uppdaterad planskiss - som jag inte kan ladda upp förrän imorgon - utökat detta till 120 cm och jag har där även bytt plats på ho och häll.

BirgitS BirgitS skrev:
Är det inte mer praktiskt att ha båda diskmaskinerna bredvid varandra närmast matbordet för att hålla nere avståndet man ska gå när man ska duka (av). Dessutom minskar det risken för krockar om en håller på med diskmaskinen och en annan lagar mat.
Tanken med två diskmaskiner är att i stor mån undvika matporslin i skåp, och att den ena maskinen innehåller diskad och den andra odiskad matporslin. När man ska äta hämtar man från den diskade och efter man ätit ställer man in disken i den odiskade. Med detta förfarande ser jag ingen jättenödvändighet i att placera dem bredvid varandra.

I vårt nuvarande hus förvarar vi matporslin på "baksidan" av köksön - mot matbordet till - och det är en lösning vi faktiskt inte är vidare nöjda med och det är därför ett medvetet beslut att ha "hämtning och lämning" av matporslin i köket snarare än vid matplatsen.

BirgitS BirgitS skrev:
Om man har tvättmaskin och tumlare bredvid varandra får man dels en större sammanhållen bänkyta och dels blir det lättare att slänga över tvätten från TM till tumlaren. Akta dig för symmetrisjukan, det må se snyggt ut på pappret men i verkligheten märks inte asymmetrier när man inte kan se skåpen på långt håll. Har du fått plats för all teknisk utrustning som behövs, ventilationsstyrning, golvvärmefördelare, skåp för fiberanslutning och router etc.?
Även om vi har den lösningen idag och inte upplever några som helst problem med den, så är det även viss klantighet från min sida i planskissen då tanken är att bägge maskinerna ska vara kombinerade tvätt/tork och vi hoppas därmed slippa momentet med att flytta mellan maskinerna. Den tekniska utrustningen är inte inritad på denna version av planskissen, men kommer finnas med på den uppdaterade versionen jag hoppas återkomma med under morgondagen. Min bedömning är att grejerna får plats. :)

BirgitS BirgitS skrev:
Det är sällan lyckat att ha barnsovrum där sängarna är på varsin sida av en vägg eftersom det ofta leder till klagomål på att den andra låter när man ska somna. Ofta bra att ha ljuddämpande garderober på den väggen om det fungerar för resten av möbleringen.
Möblemangen i planskissen är endast exempel, men jag tar ändå fasta på det du skriver och har gjort en mindre uppdatering av detta i kommande version. På grund av högre tydlighet i planskissen är dessutom möblerna placerade längre från väggarna än vad de skulle vara i verkligheten. Barnrummen är 300x320 cm vilket innebär att man längs långsidan får plats både med en 150 cm garderob och ett skrivbord som är antingen 140 eller 160 cm (de vanligaste storlekarna).

BirgitS BirgitS skrev:
Bör väl också minska ner det dörrproblem som finns nu när den som har övre sängen reser sig och då får badrumsdörren på sig när den öppnas och likaså när man går från badrummet mot sovrumsdörren och den slås upp mot en.
Jag är egentligen enig här, men vi är inte villiga att ändra på den allmänna lösningen för klädkammare, föräldrasovrum och en-suite. Alternativet hade varit att istället sätta en skjutdörr där, men då ljudisoleringen är sämre med dessa så får man lite grand välja bland två onda ting.

BirgitS BirgitS skrev:
Det blir besvärligt att tvätta fönster när de är ovanför en säng.
Helt rätt, vilket jag egentligen borde tänkt på då vi hade det precis så här i vårt förra hus. Åtgärdat i nästa version av planskissen.

J Jarlsgård skrev:
Håller med Birgit med det symmetriska. Ser väldigt fint ut på pappret men det sätter så otroligt mycket käppar i hjulen för en.
Ibland får det estetiska ge vika för det praktiska, och ibland tvärtom. Just symmetrin är viktig för oss, avsaknaden av dylik är nog det vi mest ogillar med nuvarande hus - som vi ändå också "designade" själva. Då vi med nuvarande hus testat att låta det praktiska vara överordnad det estetiska utan att känna oss helt tillfreds, så vill vi i nästa hus testa det motsatta konceptet (inom rimliga gränser).

J Jarlsgård skrev:
Mina reflektioner.
Spegelvänd hela "barnrumsdelen" så allrummet är på framsidan istället. Då slipper man få kvällssolen som antingen speglar sig i tvn eller få den i ögonen och vara tvungna och dra för varje gång för att se något när man göttat ner sig i soffan.
Bra synpunkt, åtgärdat i kommande version av planskissen.

J Jarlsgård skrev:
Passagen på baksidan hade jag skippat helt. Hellre en större klädvård än en extra passage. Hade man haft fri siktlinje från entrén så hade det varit en annan femma, men så är inte fallet vad jag kan se.

Kyl/frys hade jag då satt på väggen som blivit mot klädvården.
Som jag skrev i ett svar till BirgitS ovan så har man siktlinje från entrén genom huset, även om den inte är helt "fri". Ska bifoga en rendering som jag hoppas illustrerar detta. Att ha möjligheten att "gå runt" på detta sättet är en av de största poängerna med utformningen av huset och lite grand det som fått styra resten av planlösningen. Även om jag ser poängerna i ditt resonemang så är jag och respektive helt överens om att behålla det på detta sätt.

J Jarlsgård skrev:
Enda förvaringen är walk in closeten? Hade nog sett att det fanns någon mer förvaring, gärna i anslutning till entrén eller klädvården.
Förvaring finns i varje sovrum (vi kommer ha skåp även ovanför garderobsstommarna, som vi har i nuvarande hus), i klädvården samt till största delen i anslutning till entrén. Därutöver på vinden samt i tillkommande dubbelgarage.

J Jarlsgård skrev:
Stora sovrummet och den delen, där hade jag nog satt walk in closeten I anslutning till badrummet istället, känns dels mer naturligt då man kommer ur duschen, torkar sig och sedan klär på sig men även då det agerar ljuddämpare mot badrummet.
Som jag skrev i ett svar till BirgitS ovan är vi inte i första hand villiga att ändra på lösningen för klädkammare, föräldrasovrum och en-suite. Det finns dessutom en specifik tanke med att placera klädkammaren, som ska kunna tillslutas med skjutdörrar, mellan sovrummet och balkongen på baksidan, och det är att smidigt kunna avskärma sovrummet från ljus utan att behöva hänga upp och manövrera mörkläggningsgardiner eller persienner. Detta är något vi gör i nuvarande sovrum och är innerligt trötta på.

J Jarlsgård skrev:
Det är mina första tankar :D
Är tacksam för dem, även om jag inte håller med om samtliga. :D

J Jarlsgård skrev:
Tillägg:
Jag kan inte se hur man får till ett extra förråd, men genom att byta plats på ena sovrummet och allrummet och flytta klädvården åt höger så kan man bredda de 2 sovrummen på baksidan så att det blir möjligt med en gemensam garderlvsvägg mellan dem. Så blir även rummen lite mer flexibla och man slipper gå in i sängen, så som det är ritat nu :)
Du skulle gärna få beskriva med en enkel skiss hur du tänker, för jag hänger inte riktigt med. En mycket helig princip för oss är dock att alla tre barnsovrum ska vara exakt identiska vad gäller yta, form och fönster- samt dörrsättning. Har tyvärr för mycket erfarenheter bland familj, släkt och vänner om barn som kivas om vem som ska ha det ena eller andra rummet när de skiljer sig åt på något sätt.

P Peter_Ker skrev:
Jag skulle ha en gästtoalett. Ensuite gör ju att resten av familjen ska dela på ett badrum.
Huset har två badrum, ett vid entrén med ett duschbadkar och därtill föräldrasovrummets en-suite. Skulle det någon gång krisa så brukar vi ha så pass god ordning i vårt sovrum att det inte vore en total katastrof om någon behöver gå igenom där, så länge inte sovrummet för tillfället är ockuperat. Både jag och frun är dessutom uppvuxna i trebarnsfamiljer boende i 1½-planshus där det endast fanns ett badrum, i bägge fallen på nedervåningen men med alla barnrum på övervåningen. Inför bygget av vårt nuvarande hus var dock en-suite ett krav från frun, och det är ett koncept vi önskar ta med oss till nästa hus. Det nuvarande huset är dock ett souterränghus så där har vi faktiskt tre badrum (ett med duschbadkar, ett med dusch samt vår en-suite med både dusch och bubbelbadkar).
 
BirgitS
A Alecci skrev:
Det blir svårt att helt undvika dylika i ett hus som är så långsmalt. Tomten är stor men den sluttar en del och har dessutom berg i dagen, så ska det vara ekonomiskt försvarbart att bygga huset så är vi begränsade i husets form. Ytan för matplats och vardagsrum är 475x776 cm, vilket är större än vad vi har idag med exakt samma möblering (har idag 366x797) och det har fungerat bra även vid större samlingar såsom exempelvis julafton.

Tycker dock inte det är särskilt stor boyta. I vårt nuvarande villaområde (samtliga hus byggda 2018-2019) är vi totalt fyra hus av 22 som har mindre än 150 kvm boyta (vårt nuvarande har 144 kvm). De flesta husen här ligger nog mellan 180 och 220 kvm, det största är runt 260 kvm.
Som jag ser det är det mycket med en lång passage tvärs genom huset mellan entré och dörren mittemot, det är passager både ovanför och under köket, det är där jag tycker det går bort många kvm. Att det behövs en korridor förbi sovrummen är inte konstigt.

Boytan är nog inte stor för nybyggda hus men går man tillbaks några årtionden till hus där också trebarnsfamiljer bodde är det mycket.

A Alecci skrev:
Man kan se ut när man kliver in genom ytterdörren, kommer bifoga en rendering från vypunkten man har direkt när man kommer innanför dörren.
Okej, jag tycker det mest ser ut som att man dels ser badrumsväggen och dels väggen mot garderober och kök. När man öppnar ytterdörren står man snett i förhållande till husväggen och till höger om själva dörren (höger på ritningen alltså). Innan man kan se igenom korridoren och ut på andra sidan måste man både kliva in genom dörren och ta ett steg åt vänster (som det ser ut på ritningen).

A Alecci skrev:
Tanken med två diskmaskiner är att i stor mån undvika matporslin i skåp, och att den ena maskinen innehåller diskad och den andra odiskad matporslin. När man ska äta hämtar man från den diskade och efter man ätit ställer man in disken i den odiskade. Med detta förfarande ser jag ingen jättenödvändighet i att placera dem bredvid varandra.
Jo, det förstod jag. Jag bara menade: för att störa den som lagar mat så lite som möjligt bör båda diskmaskinerna vara så nära matbordet som möjligt.

A Alecci skrev:
I vårt nuvarande hus förvarar vi matporslin på "baksidan" av köksön - mot matbordet till - och det är en lösning vi faktiskt inte är vidare nöjda med och det är därför ett medvetet beslut att ha "hämtning och lämning" av matporslin i köket snarare än vid matplatsen.
Det håller jag helt med om. Även om jag tror att just det blir ett mindre problem med två diskmaskiner.
 
Här kommer en halvtaskig rendering med vypunkten placerad vid mitten av och precis innanför entrédörren:

Rendering av vardagsrum med soffor och fönster, sett från entrédörrsperspektiv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Uppdaterad planlösning med följande ändringar:

  • Bytt fönster i föräldrasovrummet från 18/21Ö-2L ovanför sängen till 2 st 08/15F, ett på vardera sida av sängen.
  • Bytt ut slagdörren till föräldrasovrummet till en skjutdörr.
  • Spegelvänt barn- och allrum så att det sistnämnda hamnar mot framsidan.
  • Delat upp den tidigare klädvården i klädvård och teknikutrymme (mer om detta senare i inlägget).
  • Markerat ut elcentral, golvvärmefördelare och vattenmätare samt fasadmätarskåp.
  • Justerat entrén marginellt i syfte att förbättra siktlinjen mot baksidan.
  • Bytt plats på häll och ho i köksön.
  • Ersatt 80-bänkskåpet mellan häll och ho i köksön med 2 st 60-bänkskåp.
  • Ökat ena måttet på matplats samt vardagsrum (i förra versionen 455 cm från köksö till yttervägg, numera 485 cm).
  • Mindre justering av 18/20F-fönstrena vid matplats och vardagsrum så de inte längre möts i innerhörnen.
  • Korrigerat en del felaktiga ytmått.

Arkitektritning av en planlösning för en bostad med märkta ändringar i fönsterplacering och rumsindelning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Anledningen till uppdelningen av klädvården till separat klädvård och teknikutrymme är att vi har två stycken hundar som kommer sova i detta utrymme. Detta ger oss en möjlighet att med hjälp av en barngrind enkelt separera dem. Väggen är tänkt att byggas så att den lätt kan tas bort vid senare tillfälle.
 
Jag läste dina svar och kommer kommentera utifrån det nya och inte det jag tidigare påpekat!

Det första. Garderoberna som nu står med ryggen mot köket, ta väck dessa.
Sätt istället garderober mot klädvården och mot badrummet.
Varför?
1. Du får en fri siktlinje från entrédörren rakt igenom huset.
2. Du får avsevärt mycket bättre avhängningsytor direkt innanför dörren
3. Du behöver ingen dubbeldörr på baksidan och bara 1 sido fönster på framsidan = sparar pengar.

Mellan sovrummet och klädvården hade jag gjort väggen lite tjockare för att kunna isolera mer. Att sova mot klädvården i sig kan vara störande, men ska dessutom hundarna sova där så hade i alla fall jag velat isolera mer. Troligen hade jag dock förlängt huset 60cm just för att kunna gå in en full skjutdörrsvägg med förvaring där då det hade agerat en ypperlig ljuddämpare.

Genom att förlänga huset ytterligare 60 cm så hade det även blivit möjligt med en riktig dusch och separat badkar i badrummet. Duscha i badkar känns som en nödlösning och bygger man ändå nytt så hade jag försökt undvika den lösningen :D

On suite, där hade jag bytt plats på dusch och handfat. I ett handfat spolar man i regel kortare I än i en dusch, och det handlar om avsevärt mkt mindre vattenmängder. Så anledningen är kort och gott, mindre störande för den knodden som har sovrummet vägg i vägg :)

Det är nog det jag kan komma på just nu utifrån dina svar (y)

Angående att skissa upp min lösning så avböjer jag på den, då du redan redogjort att genomsyn är viktigt. Likaså att kunna gå runt på båda sidorna, därmed fallerar min tanke :cool:
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Missade visst en ändring i mitt föregående inlägg:

  • Justerat dörrplaceringen i ett av barnsovrummen för att underlätta en mer förnuftig möblering.

J Jarlsgård skrev:
Jag läste dina svar och kommer kommentera utifrån det nya och inte det jag tidigare påpekat!

Det första. Garderoberna som nu står med ryggen mot köket, ta väck dessa.
Sätt istället garderober mot klädvården och mot badrummet.
Varför?
1. Du får en fri siktlinje från entrédörren rakt igenom huset.
2. Du får avsevärt mycket bättre avhängningsytor direkt innanför dörren
3. Du behöver ingen dubbeldörr på baksidan och bara 1 sido fönster på framsidan = sparar pengar.
Har försökt skissa lite på detta men inte vare sig jag eller min bättre hälft får samma bra känsla för hur det blir. Ska dock fortsätta funderingarna där lite så får vi se var vi landar.

J Jarlsgård skrev:
Mellan sovrummet och klädvården hade jag gjort väggen lite tjockare för att kunna isolera mer. Att sova mot klädvården i sig kan vara störande, men ska dessutom hundarna sova där så hade i alla fall jag velat isolera mer. Troligen hade jag dock förlängt huset 60cm just för att kunna gå in en full skjutdörrsvägg med förvaring där då det hade agerat en ypperlig ljuddämpare.
Innerväggarna kommer vara 13 cm tjocka med råspont bakom gipset och fullt isolerade. Därtill har vi redan budgeterat för att mellan gips och råspont sätta någon lämplig typ ljuddämpningsmatta i samtliga sovrum.

Angående förlängning av huset så drar det snabbt iväg i kostnader, mycket på grund av tomtens beskaffenhet men även med hänsyn till offererat kvadratmeterpris. Skulle vi bredda klädvård och badrum 60 cm så skulle vi behöva ta de 60 cm någon annanstans, och jag ser inte riktigt några goda möjligheter till det.

J Jarlsgård skrev:
Genom att förlänga huset ytterligare 60 cm så hade det även blivit möjligt med en riktig dusch och separat badkar i badrummet. Duscha i badkar känns som en nödlösning och bygger man ändå nytt så hade jag försökt undvika den lösningen :D
Angående att förlänga huset se föregående svar. Duschbadkaret (eller L-badkar som jag brukar kalla dem) kommer inte byggas in, så fördelen där är att när barnen blir äldre och inte längre badar så är det smidigt att kasta ut det och ersätta det med en duschvägg liknande den i en-suite. Armaturen till badkaret är tänkt att bli en duscharmatur med kran under blandaren just för att kunna möjliggöra detta.

Förhoppningen är också att kunna ha ett utomhusspa på plats året efter inflyttning där man kan stilla övriga badbegär. Långgrund badsjö med fin sandbotten finns också 40 min promenad/15 min cykelfärd/5 min bilfärd från tomten.

J Jarlsgård skrev:
On suite, där hade jag bytt plats på dusch och handfat. I ett handfat spolar man i regel kortare I än i en dusch, och det handlar om avsevärt mkt mindre vattenmängder. Så anledningen är kort och gott, mindre störande för den knodden som har sovrummet vägg i vägg :)
Detta är en mycket bra tanke som jag definitivt tar till mig. :)

J Jarlsgård skrev:
Det är nog det jag kan komma på just nu utifrån dina svar (y)

Angående att skissa upp min lösning så avböjer jag på den, då du redan redogjort att genomsyn är viktigt. Likaså att kunna gå runt på båda sidorna, därmed fallerar min tanke :cool:
Vi är mycket tacksamma för dina synpunkter!
 
Förstår hur du tänker med entrén.

Jag ser dock ett stort bekymmer med hur det är nu, och det är att man måste gå 2 meter in för att kunna hänga av sig. Och egentligen ställa av sig skorna också, då det inte finns någon riktigt naturlig yta i entrén vid dörren. Man vill ju inte gärna ha ytterkläder som hänger framför ena sidoljuset, för då tappar det ju sitt syfte helt.

Därmed min tanke med att helt enkelt byta sida.
Fördelarna med det är ju att ni får ut mer förvaring, intrycket blir det samma (eftersom de övergripande måtten inte förändras, bara omflyttas)

Har man dessutom garderobsdörrar i samma färg som väggen så "försvinner" de lite också och kommer inte ge ett påträngande intryck.

Så den "enda" nackdelen jag ser med den lösningen är att passagen blir 60 cm längre.


Testa vetja! Du verkar ha schyssta program för det där. :D
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tycker Jarlsgård har bra förslag.
Det är svårt att avgöra måtten. Jag undrar om korridoren och köket uppfyller kravet på minsta bredd. Är det inte 130 cm som gäller? Och garderoberna med skjutdörrar - är de ca 70 cm djupa?
Och alla är ju olika, men jag skulle inte ha skjutdörrar till föräldrarnas sovrum utan en dörr som både är klart bättre ljudisolerande och dessutom går att låsa. Jag skulle också prioritera att ha kylskåp nära spis och diskho, inte på andra sidan en gång.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Förstår hur du tänker med entrén.

Jag ser dock ett stort bekymmer med hur det är nu, och det är att man måste gå 2 meter in för att kunna hänga av sig. Och egentligen ställa av sig skorna också, då det inte finns någon riktigt naturlig yta i entrén vid dörren. Man vill ju inte gärna ha ytterkläder som hänger framför ena sidoljuset, för då tappar det ju sitt syfte helt.

Därmed min tanke med att helt enkelt byta sida.
Fördelarna med det är ju att ni får ut mer förvaring, intrycket blir det samma (eftersom de övergripande måtten inte förändras, bara omflyttas)

Har man dessutom garderobsdörrar i samma färg som väggen så "försvinner" de lite också och kommer inte ge ett påträngande intryck.

Så den "enda" nackdelen jag ser med den lösningen är att passagen blir 60 cm längre.


Testa vetja! Du verkar ha schyssta program för det där. :D
Ska se om jag hinner sitta lite och skissa vidare imorgon, spann vidare på ditt förslag och fick en idé under kvällens hundpromenad som kanske kan utmynna i något bra. Fortsättning följer...

1 16386 skrev:
Tycker Jarlsgård har bra förslag.
Det är svårt att avgöra måtten. Jag undrar om korridoren och köket uppfyller kravet på minsta bredd. Är det inte 130 cm som gäller? Och garderoberna med skjutdörrar - är de ca 70 cm djupa?
Förstår att det är svårt att avgöra måtten. Korridoren är 110 cm men ska inte vara några problem enligt vår bygglovshandläggare då den är så pass kort. I köket är det 130 cm mellan kanterna på bänkskivorna.

1 16386 skrev:
Och alla är ju olika, men jag skulle inte ha skjutdörrar till föräldrarnas sovrum utan en dörr som både är klart bättre ljudisolerande och dessutom går att låsa. Jag skulle också prioritera att ha kylskåp nära spis och diskho, inte på andra sidan en gång.
Vi hade från början en slagdörr till föräldrasovrummet, är lite kluven där hur vi ska göra om jag ska vara ärlig.

Angående köket så är tycker vi det blir bra som det är skissat nu, vi har testat att möblera upp det med hjälp av tumstockar och flyttkartonger i vardagsrummet i nuvarande hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.