Hej!

Se bild

Jag och min fru spekulerar i en ny lägenhet. Har sprungit på den här placeringen av dusch ett antal ggr nu och kan inte nog slås av hur felplacerad den känns. Duschen står liksom mitt i rummet och behöver två draperier på varsin sida för att inte blöta ner.

Ett alternativt är att montera vikbara duschväggar och använda samma plats. Däremot hade jag hellre sett ett tvättorn där duschen nu är placerad och en stor dusch i tvätthörnan istället. Däremot lär det ju saknas fall och brunn där.

Någon som sett detta tidigare och har en lösning?

Tack!
 
  • Badrum med en dusch placerad mellan tvättmaskin och toalett, skyddad av ett draperi, i en ovanlig layout.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Välkommen till forumet!

För att flytta om så behöver du göra om badrummet för som du ser så går tvättmaskinsavloppet rakt in i hörnet där avloppsstammarna går, vilket ju förstås inte fungerar om du bara byter plats på sakerna.

Många vill inte ha tvättpelare utan ha de två maskinerna bredvid varandra och en arbetsbänk (för vikning av tvätt mm. ovanpå. Det kan också hänga ihop med tillgänglighetsreglerna, dvs. det ska vara möjligt att tvätta och torka även när man sitter i rullstol.

En dusch kan ju inte heller bara vara 60 cm på ena hållet, vilket ju är djupet på en tvättmaskin.

Men jag har inte sett något badrum som har varit planerat på det sättet, så kanske typiskt för en viss byggare eller ett visst område samt en viss tidsperiod.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

För att flytta om så behöver du göra om badrummet för som du ser så går tvättmaskinsavloppet rakt in i hörnet där avloppsstammarna går, vilket ju förstås inte fungerar om du bara byter plats på sakerna.

Många vill inte ha tvättpelare utan ha de två maskinerna bredvid varandra och en arbetsbänk (för vikning av tvätt mm. ovanpå. Det kan också hänga ihop med tillgänglighetsreglerna, dvs. det ska vara möjligt att tvätta och torka även när man sitter i rullstol.

En dusch kan ju inte heller bara vara 60 cm på ena hållet, vilket ju är djupet på en tvättmaskin.

Men jag har inte sett något badrum som har varit planerat på det sättet, så kanske typiskt för en viss byggare eller ett visst område samt en viss tidsperiod.

Sant, det är bra tankar. Förmodligen bättre att göra något bra med där den redan står dvs.

Tack!
 
J JonasJN skrev:
Finns det plats till höger går det eventuellt montera fönsternära duschväggar t.ex Macro Spirit U eller INR Linc Monument.
Ja måste nog bli något sådant. Funderade ett tag på två skjutdörrar som går att dra inåt rummet, men det är förmodligen lite väl instabilt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.