Hej,

Jag har bestämt mig för att installera en LLVP hemma för att få ned energiförbrukningen (har idag vattenburen värme via en 50 år gammal elpanna).

Jag har haft en före detting förbi som rekommenderade Fuji Electric RSG-12 KMCB/ROG-12 KMCBN då inomhusdelen är en av de minsta i höjdled på marknaden. Fick en offert och tid för montering av Elon (gick på 19500 kr efter ROT för den intresserade). Idag var Elon förbi och tittade och sa att denna enhet inte kan monteras där det var tänkt från början pga måttet från taket till entreöppningen/fönsteröppningen. Se bifogade bilder på tänkt placering och måtten där.

Problemet är inte visuellt utan praktiskt iom att enheten kommer "sticka" ned (vilket är fult i sig) utan att man inte kan borra hål i väggen för att ansluta till utomhusdelen då hålet hade varit ovanför anslutningsytan i inomhusdelen. Elon snackade något om att man behöver sätta dit en skiva på hela ytan ovanför fönstret och även en bit från väggen mot fönstret för att där dra rör och sedan borra ett hål längre ned under fönsterbrädan för att koppla ihop inom- och utomhusdel. För övrigt är det inga konstigheter med att montera utomhusdelen under fönstret på utsidan. Denna tillbyggnad skulle innebära att det blir väldigt fult överlag. Alternativet är en golvenhet vilket jag också känner inte är så snyggt plus att jag måste göra mig av med ett stort element som ligger under fönstret idag om detta ska installeras.

Så jag har varit inne på en takmonterad inomhusdel. Vet ni ifall det finns några snygga och effektiva som skulle passa min hemmiljö? Eller går det på något sätt att ändå montera inomhusdelen ovanför fönstret men låta det sticka ned lite och på något sätt ändå dra rören genom fasaden? Någon som också haft samma bekymmer med värmepump i lågt takutrymme?

Tacksam för input!
 
  • Ett mörkt hallutrymme med klädhängare, måttangivelser för dörröppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tvådelad bild, inomhusvy, gardin, fönster, måttangivelser, dekorativ stjärna, julstjärna på fönsterbrädan, grå himmel utanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning av två våningsplan med möblering, utomhusdel markerad i blått, inomhusdel i rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönsterutsikt med julstjärna, gardiner, och märkningar för inomhusdel samt fasadhål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Försök att inte låsa dig vid att inomhusmodulen absolut måste sitta ovanför en dörr eller fönster. Det blir dessutom struligt med gardiner om den är placerad över fönstret. Går det att montera den till höger om fönstret på väggen?

Sen finns det LLvP's med takmonterade innedelar som kanske skulle passa, ex denna. https://luftmiljobutiken.se/produkt/daikin-fha60a-rzag60m9/

Jag tycker du skall hitta en plats där du slipper få luften direkt på dig där du är, ex soffa, matbord eller där det kan ställa till det för köksfläktar etc vid matlagning.

Jag är inte riktigt med på vad ELON installatören menade, kanske att det är enkelgips och svårt att hitta bra fästpunkter i regelstommen och att de därför vill sätta dit en skiva?

Vi hade turen att vi kunde pressa in innedelen ovanför ytterdörren, men jag valde att dra plastkanalen för rören på insidan ner till golvet och där ut till utomhusdelen. Det är få saker som är så fula som solgula plastkanaler på fasaden. Jag målade sen in den i samma färg som väggen inne (mörkt grå) så nu syns den knappt alls. :)
 
Jag tycker det ser ut som att man kan sätta en ca 21 cm hög och 100 cm bred plywoodskiva mellan listerna ovanför dörrportalen till hallen. Då borde(?) innerdelen få plats att hänga upp och man kan precis kan gå rakt ut genom ytterväggen till höger och sedan ner på fasaden och vidare under fönstret till utedelen.
 
A
en golvmodell kanske?
 
Semiproffset Thiger skrev:
Försök att inte låsa dig vid att inomhusmodulen absolut måste sitta ovanför en dörr eller fönster. Det blir dessutom struligt med gardiner om den är placerad över fönstret. Går det att montera den till höger om fönstret på väggen?

Sen finns det LLvP's med takmonterade innedelar som kanske skulle passa, ex denna. [länk]

Jag tycker du skall hitta en plats där du slipper få luften direkt på dig där du är, ex soffa, matbord eller där det kan ställa till det för köksfläktar etc vid matlagning.

Jag är inte riktigt med på vad ELON installatören menade, kanske att det är enkelgips och svårt att hitta bra fästpunkter i regelstommen och att de därför vill sätta dit en skiva?

Vi hade turen att vi kunde pressa in innedelen ovanför ytterdörren, men jag valde att dra plastkanalen för rören på insidan ner till golvet och där ut till utomhusdelen. Det är få saker som är så fula som solgula plastkanaler på fasaden. Jag målade sen in den i samma färg som väggen inne (mörkt grå) så nu syns den knappt alls. :)

Anledningen till att den bara kan sitta där är för att det är det effektivaste stället vad gäller kastlängd över rummet. Monteras den på väggen till vänster om köket som du föreslår så kommer luften slå rakt in i väggen och flödet hämmas, vilket innebär en rejäl sänkning av verkningsgraden på själva energilösningen.

Jag har sett att det finns takmonterade enheter, men när jag läst lite om de så verkar de lämpa sig bäst för att kyla, inte värma. Därför tänkte jag om någon i forumet har någon erfarenhet av takmonterade LLVP-enheter?

ELON menade att man måste "bygga" på väggen och sänka den, enligt bifogad bild typ (gröna kanaler). Detta eftersom rören från inomhusdelen till utomhusdelen har en anslutning i höger bottenhörn (orange triangel). Monterar man inomhusdelen så som det är ovanför fönstret idag exempelvis så kommer dessa anslutningspunkter att stirra rätt in i fönstret då de ligger nedanför väggen. Då måste man dra rören till höger om fönstret genom en kanal (kan vara i virke eller plast) för att leda ut rören till höger om elementet genom fasaden. Allt detta eftersom man inte kan leda rören uppåt pga att kondensvattnet isf sjunker tillbaka till enheten och inte leds upp, eftersom det blåa hålet i fasaden hade legat ovanför anslutningarna. Man hade helt enkelt behövt göra liknande som din lösning med plastkanalerna men leda de enligt min bild. Men eftersom enheten är högre än väggen måste man sänka taket ovanför fönstret med paneler för att få det någorlunda snyggt. Och helst då hela vägen längs med fönstret och inte bara som jag ritat i min bild.

Följdfrågan är då ifall installatören kan göra detta eller om man måste fixa med det själv innan de kommer för att installera. Då behöver jag ju veta exakta mått på enheten, var anslutningar sitter etc men den infon har jag ingenstans.

Mvh
 
  • Person i arbetskläder sätter upp rökdetektor på ljust tak i ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönster med gråa gardiner, hängande stjärna, julpoinsettia, suddig utsikt över vit vägg, delvis mörkbildad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhusvy med fönster, lampa, vägg, och utsikt till grå himmel samt parkerad bil utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Josth skrev:
Jag tycker det ser ut som att man kan sätta en ca 21 cm hög och 100 cm bred plywoodskiva mellan listerna ovanför dörrportalen till hallen. Då borde(?) innerdelen få plats att hänga upp och man kan precis kan gå rakt ut genom ytterväggen till höger och sedan ner på fasaden och vidare under fönstret till utedelen.
Till höger i entren är ingen yttervägg utan en virkesvägg som innehåller vattenrör för golvvärme till hallen. Det som är grått till höger alltså. Däremot är den vita väggen "bakom" entreöppningen del av fasaden och det är betong. Och visst, man hade kunnat montera enheten ovanför entren, men den kommer ändå sticka ned under väggytan och då får man dra en kanal för rören bakåt mot hallen och sedan in genom fasadväggen till höger.
 
electroluxaren skrev:
en golvmodell kanske?
Helst ingen golvmodell då jag har ett stort element under fönstret idag som jag isåfall måste göra mig av med - extra jobb och extra kostnad. Lutar hellre åt en takmodell isf. Någon erfarenhet kring takmodeller?

Mvh
 
På väggen till höger om adventsstjärnan då? Då är det ju fritt fram att välja modell med vägghängning.
 
pacman42 pacman42 skrev:
På väggen till höger om adventsstjärnan då? Då är det ju fritt fram att välja modell med vägghängning.
Som jag svarade ovan så blir montering där inte effektivt. Kastlängden på luften innan den slår i motstående vägg är bara 4m om den monteras där kontra 13 m om jag monterar den ovanför entren/fönstret. Verkningsgraden på själva energilösningen minskar drastiskt då och det vill jag undvika.
 
N Neni91 skrev:
Som jag svarade ovan så blir montering där inte effektivt. Kastlängden på luften innan den slår i motstående vägg är bara 4m om den monteras där kontra 13 m om jag monterar den ovanför entren/fönstret. Verkningsgraden på själva energilösningen minskar drastiskt då och det vill jag undvika.
Jag tror du har en övertro på vad kastlängden gör då skillnaden blir marginell med en så öppen planlösning. Jag hade hellre gått på en snygg installation än att jaga den sista procenten i optimal verkningsgrad.

Vår modell sitter i hallen. Till höger har vi en till lång hall som leder bort till sovrummen och till vänster en vägg som gränsar in till köket, med en öppning. Det blir varmt/kallt i både kök och sovrum. Eftersom du sätter fart på luften så kommer värmen tillslut leta sig fram i hela huset.

Kan du inte sätta innerdelen direkt efter köksskåpen vid köksön då och välja en modell där du kan ansluta på vänster sida? Så länge du har utrymme ovanför skåpen för rördragningen vill säga? Det är ju ur optimalt hänseende den bästa placeringen i huset. Den täcker hela nedervåningen och det blåser även direkt mot trappan för varm luft till övervåningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.