Hej! Jag hjälper min bror lite inför köp av nybyggdbostadsrätt (parhus). Han har nu fått ett köpeskontrakt. I detta finns det två saker jag funderar på.

Dels står det att avgift ska betalas till föreningen från datum X. Även om man inte ar tillgång till sin bostadsrätt. Är detta normalt?

Den andra frågan gäller att det i kontraktet står att bostadsrättsinnehavaren är medveten om att ingen ersättning utgår vid olägenhet, hinder och men i nyttjanderätten som har sin grund i fel som noterats vid besiktningen vid godkänd entrepenad.

Ska jag tolka detta att entrepenaden återställer fel ang besiktningen men t ex att ingen ersättning fås om detta leder till att man inte kan nyttja ett badrum i några dagar medan de fixar ett fel där?

Tack på förhand
Martin
 
B
studera bostadsrättslagen lite, där kan du hitta en del.

vet från tidigare styrelsearbete att avgiften EJ är knuten till om lägenheten går nyttja eller ej, eller om delar av den inte går nyttja. det är avgift för att vara med i föreningen, ej hyra, vilket många blandar ihop....

sen är det ju så att från en viss dag, när BRF:en börjar, så speglar ju avgiften alla kostnader som finns, om det senareläggs blir ju köpet bara dyrare, då den kostnaden istället kan ses som byggkostnad och måste läggas på köpet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.