Jag har en fråga, hur är era rör plastade på övervåningen?
Vi har en oinredd övervåning som var oisolerad.
Nu när vi isolerade den så funderar jag på skall plasten sitta kvar runt röret på bilden?
Tänkte på att i så fall blir det röret ju ”dubbelt” inplastat.
Funderar alltså på att ta bort plasten runt röret från ytterduken ner till plasten för isoleringen på insidan, sen täta runt.
Rätt eller fel?
 
  • Isolerat rör med plastfolie i en oinredd och isolerad övervåning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Plasten är där för att det inte skulle bli kondens , röret kommer nog från kök eller annan ventilation med varmare luft , kyls då röret av som vid kallvind så kondenserar det på insidan , kan du ha plasten kvar och tät inga glipor så låt den vara kvar
 
  • Gilla
KumlaEkeby
  • Laddar…
Jo då kan ha plasten kvar inga problem. Vill bara veta att det som du säger inte orsakar att det blir kondens på nåt vis eftersom det blir dubbelplastat. Det är ventilationen från värmepumpen om jag förstått ritningen rätt.

Å när vi hade isolerat det så märkte jag att det var lite blött på golvet nedanför röret så jag öppnade upp det igen och insåg att det hade förmodligen bildas fukt rund röret då isoleringen som satt närmast röret var lite blöt.
Hittade ingen annan orsak.

Det jag tänkte på då var om det beror på att röret är tunt isolerat runt, sen plast.
Som jag förstått det när man isolerar tak och väggar så får man inte ha mer än 1/3 isolering efter en ångspärr. Så isolerar man t.ex en vägg med 200mm isolering och plastar så får man sen inte lägga på mer än max 100mm isolering efter om man får för sig att tilläggs isolerar ytterligare efteråt.

Sen kan tillägga att ventilations röret från köksfläkten är bara isolerat, men inte inplastat.
 
J jojo123 skrev:
Plasten är där för att det inte skulle bli kondens , röret kommer nog från kök eller annan ventilation med varmare luft , kyls då röret av som vid kallvind så kondenserar det på insidan , kan du ha plasten kvar och tät inga glipor så låt den vara kvar
Nu blev det väl ändå lite fel? Om röret är varmare än luften på vinden bildas ingen kondens.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Det kan bli kondens i röret om ventilationsluften kyls ner. Men det hjälper knappast den plasten mot..
 
J
K KumlaEkeby skrev:
. Det är ventilationen från värmepumpen om jag
Vent från VP , ska det vara en effektiv återvinning ska det snö i röret på taket , men det går inte att trotsa naturlagarna .
På vintern blir det kondens på insidan , varm fuktig luft från huset kyls ner av det kalla på vinden , på sommaren är det från VP
kallare luft och då värms luften av på utsidan röret , detta är bara enligt naturen , och ska då isoleras bort samt se till att det inte kan bli ny luft som kommer fram till röret
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.