Vi har ett typiskt 70-tals garage (platt tak och fjällpanel). Ungefär i stil med det som finns i denna artikel:
http://www.alltomtradgard.se/forum/view-thread.xml?forum_id=13&thread_id=808958

(men vi har inte tegel på sidorna, utan genomgående fjällpanel)

Det börjar bli dags att renovera garaget eftersom panelen har sett sina bästa dagar. Vi skall alltså byta ut panelen, dörrar och ev. garageport.

Eftersom garaget även bör passa in till huset (rött tegelhus med svart tak och vita fönster/vindskivor) tänkte jag kolla om det finns någon som gjort något liknande och som kan tänka sig att dela med sig av några bilder?

Även förslag på sidor på nätet uppskattas. Vi behöver all inspiration vi kan få, både vad gäller paneltyper och färg.

Just nu lutar det åt att ha stående panel (istället för fjällpanel) som är vitmålad. Men skall man måla den övre delen (den del som har liggande panel i artikeln ovan) i en annan färg. Eller kan man måla detta vitt också, utan att det blir alldelels för vitt?
 
Redigerat:
Vi har exakt samma förutsättningar. Tegelhus med vidbyggt garage med plattak, sarg och liggande panel.
Våra tankar går dock ut på att bygga om så att garaget får brutet sadeltak (dock mindre taklutning än huset naturligtvis) , stående panel. och en lite ljusare beige färg på panelen. Idag är panelen 70-talsbrun.

Gav dig egentligen inte svar på frågan, förutom att jag tycker vitt kan bli för vitt :)
 
Jo, jag tror också att det kan bli för vitt om vi kör genomgående vitt. Idag är panelen (d.v.s. fjällpanelen) vit och "sargen" (d.v.s delen längst upp) är stående panel i falu rödfärg.

Det vita smälter ganska bra in med husets vita detaljer. Men jag vill byta ut det faluröda mot något annat. Frågan är till vad?

Hade ni tänkt köra genomgående beige färg, eller skall ni ha sargen i någon annan färg?

Tack för svaret btw. :)
 
Vad har ni för färg på garageporten (eller vilken färg hade ni tänkt er om ni skall byta)? Ljusbeige kanske inte är så dumt egentligen...
 
Vi har vit port, bytt av förra ägaren för några år sen. Vita detaljer kring fönster. Brun ytterdörr (ska bytas till vit). Så jag tror vi kommer att undvika vitt på panelen. Ifall vi bygger sadeltak så bygger vi ju "bort" sargen så då blir ju allt samma färg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.