Hej,

håller på att bygga ett FT-ventilationssystem, d.v.s. frånluft och tilluft med kanalfläktar, se skiss nedan. Det är alltså som FTX men utan värmeåtervinning. Det är uppbyggt på följande sätt: två kanalfläktar kopplade till en kronbrytare på väggen vid lampknappen i sovrummet, så man kan välja om man vill ha utsug, insug eller både insug och utsug. Tanken är att på vintern när huset värms med luftvärmepumpen på nedervåningen, så kör man enbart utsug, så att varm luft flödar genom hela huset och in i sovrummet, vilket skulle kunna ge mer välbehövd värme i sovrummet.
På sommaren kan man köra både insug och utsug samtidigt för att få balanserad ventilation, då självdraget inte fungerar alls. När man tänder en brasa i kakelugnen så stänger man av utsuget, för att inte få baksug och dra in rök i rummet, däremot insug, för att få mer syre i rummet, vilket gör att brasan lättare får fyr.
Skiss av FT-ventilationssystem med frånluft och tilluft, kanalfläktar och placering i sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Letade efter väggventiler som kan passa inne i sovrummet. Är det någon (väsentlig) skillnad på tilluftsdon och frånluftsdon? Är det någon viktig skillnad i konstruktionen? Eller kan man använda ett frånluftsdon som tilluftsdon?
De ventiler som fanns på Biltema, var tilluftsdonet fyrkantigt (Art. 87-394) och frånluftsdonet runt (Art. 87-390). Jag kan inte se något problem att använda båda för såväl tilluft som frånluft, tänkte att det hade varit snyggare att ha två likadana ventiler i samma rum.
Två vita ventilationsdon, ett runt frånluftsdon och ett fyrkantigt tilluftsdon, placerade på en ljus yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för svar.
 
Jag är skeptisk till hemmagjorda vent-lösningar som din. Finns inte ett enda modernt sovrum som har både till och frånluft , speciellt inte med små fläktar. Du kommer inte kunna flytta några mängder med varmluft från nedervån heller. Tänk om och läs på mer är mitt råd.
 
  • Gilla
Uppfinnar-Nils
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag är skeptisk till hemmagjorda vent-lösningar som din. Finns inte ett enda modernt sovrum som har både till och frånluft , speciellt inte med små fläktar. Du kommer inte kunna flytta några mängder med varmluft från nedervån heller. Tänk om och läs på mer är mitt råd.
Något litteraturtips? Har gjort en del efterforskningar, och kommit fram till att balanserad ventilation är det optimala. Så jag ser ännu inte att det är dålig idé, utan blev sugen att prova och se hur det går... Mitt behov är främst forcerad ventilation på sommarhalvåret när självdraget inte fungerar, då gör ju ändå inte värmeväxlarfunktionen i ett FTX-aggregat någon nytta. Det kommer nog inte gå att köra tilluftsfläkten när det är minusgrader ute, då drar man in för mycket kall luft, då behövs någon förvärmare.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag är skeptisk till hemmagjorda vent-lösningar som din. Finns inte ett enda modernt sovrum som har både till och frånluft , speciellt inte med små fläktar. Du kommer inte kunna flytta några mängder med varmluft från nedervån heller. Tänk om och läs på mer är mitt råd.
En sak till, joo, det finns visst sovrum som ventileras med tilluft och frånluft. Konceptet jag visade ovan är inspirerat av Mitsubishi VL-100, ett mini FTX-aggregat för decentraliserad ventilation. Den har en fläkteffekt på 13-34W, vilket är jämförbart med mitt system på 14/28W. Hade först tänkt köpa ett sånt mini-FTX, sen tänkte jag att värmeväxlarfunktionen är ganska onödig om det är mest på sommaren man behöver forcerad ventilation.
 
Nej har tyvärr ingen speciell källa för just detta. Mini-ftx passar nog bättre för dig och du slipper då långa kanaler om du kan sätta den direkt i ytterväggen i sovrummet. Till sovrummet är det viktigaste att du får in en stor mängd frisk luft. Har du något badrum med fläkt på övre plan?
 
Hej,
Väggventilerna som är för frånluft skapar ev ljudproblem om man kör tilluft över dem.
Tilluften kan du sätta som ett galler enbart.
Tänk på att sätta någon form av filter på tilluften

Är dock lite skeptisk till lösningen, vad kommer du ha för volym på dina fläktar? Att ha både till och frånluft i samma rum kommer bara skapa ett litet flöde i just det rummet. Balansen är svår att få till.

För att du inte ska få kallras igenom tilluften när den är avstängd måste du sätta ett spjäll av något slag
 
Redigerat:
  • Gilla
Uppfinnar-Nils
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej har tyvärr ingen speciell källa för just detta. Mini-ftx passar nog bättre för dig och du slipper då långa kanaler om du kan sätta den direkt i ytterväggen i sovrummet. Till sovrummet är det viktigaste att du får in en stor mängd frisk luft. Har du något badrum med fläkt på övre plan?
Nej, inget badrum på övre plan.
Och Mitsubishi VL-100 aggregatet får inte plats på sovrummets yttervägg. Det är ett fönster där och för lite plats vid sidan om fönstret. Så jag hade blivit tvungen att sätta det aggregatet mot kattvinden och dra spirorör med 90 graders böj på samma sätt som med min kanalfläkts-lösning. Dock nämns det inget i installationsanvisningarna till Mitsubishi VL-100 att man får ansluta den med långa rör, den verkar avsedd att sättas mot en yttervägg.
 
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Är dock lite skeptisk till lösningen, vad kommer du ha för volym på dina fläktar?
Ljudvolymen är lite svår att förutsäga, jag har inte räknat på det. Fläktarna är ganska tysta, dock kan det uppstå sus och vibrationer i rören. Får se om man behöver komplettera med en ljuddämpare. Fördelen med att bygga med lösa delar är att man kan bygga om och komplettera allteftersom man ser vad man behöver.
 
Sätt FTX där du ritat in frånluften och skippa frånluften....
 
U Uppfinnar-Nils skrev:
Ljudvolymen är lite svår att förutsäga, jag har inte räknat på det. Fläktarna är ganska tysta, dock kan det uppstå sus och vibrationer i rören. Får se om man behöver komplettera med en ljuddämpare. Fördelen med att bygga med lösa delar är att man kan bygga om och komplettera allteftersom man ser vad man behöver.
Jag tänkte inte på ljudet, det går att få bort med ljuddämpare mm utan på luftvolymen. Hur mycket luft kommer fläkten på 14w att flytta?
 
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Jag tänkte inte på ljudet, det går att få bort med ljuddämpare mm utan på luftvolymen. Hur mycket luft kommer fläkten på 14w att flytta?
Det är alltså två fläktar på 14W, som enligt specifikationen ger 107 m3/h för varje fläkt. Om båda fläktarna är igång samtidigt, blir totala volymflödet genom rummet samma sak som två seriellt kopplade kanalfläktar arbetar i samma kanal. Jag minns inte exakt hur man räknade ut strömningen för seriellt kopplade fläktar. Är det någon som kan?
Vid två likadana seriellt kopplade fläktar fördubblas lufttrycket jämfört med en enda fläkt och volymflödet ökar normalt lite grann, beroende på hur stort motståndet är i kanalerna, genom filter, ljuddämpare, rörböjar, etc.
Så låt oss gissa att volymflödet när båda fläktarna är igång, det är ett tunt filter på tilluftintaget så är kanske volymflödet ca 80-100 m3/h. Sovrummet är bara 9 kvm med en takhöjd på 2,1 m, alltså 18,9 m3. Normen är väl att luften i rummet ska kunna bytas ut en gång varannan timme, så mitt system blir väldigt överdimensionerat, det hade räckt med ett volymflöde på ca 10m3/h i sovrummet.
 
U Uppfinnar-Nils skrev:
Det är alltså två fläktar på 14W, som enligt specifikationen ger 107 m3/h för varje fläkt. Om båda fläktarna är igång samtidigt, blir totala volymflödet genom rummet samma sak som två seriellt kopplade kanalfläktar arbetar i samma kanal. Jag minns inte exakt hur man räknade ut strömningen för seriellt kopplade fläktar. Är det någon som kan?
Vid två likadana seriellt kopplade fläktar fördubblas lufttrycket jämfört med en enda fläkt och volymflödet ökar normalt lite grann, beroende på hur stort motståndet är i kanalerna, genom filter, ljuddämpare, rörböjar, etc.
Så låt oss gissa att volymflödet när båda fläktarna är igång, det är ett tunt filter på tilluftintaget så är kanske volymflödet ca 80-100 m3/h. Sovrummet är bara 9 kvm med en takhöjd på 2,1 m, alltså 18,9 m3. Normen är väl att luften i rummet ska kunna bytas ut en gång varannan timme, så mitt system blir väldigt överdimensionerat, det hade räckt med ett volymflöde på ca 10m3/h i sovrummet.
Du kan inte räkna att fläktarna kommer vara i serie då det är läckage från rummet till andra utrymme/utomhus.
Varje fläkt ger tryck för att driva luft genom sitt system med filter böjar etc.
Lägsta luftflöde för en sovande person brukar anges till 4 l/s = 15 m3/h och är man vaken är det 7 l/s = 25 m3/h.
 
  • Gilla
Uppfinnar-Nils
  • Laddar…
FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Du kan inte räkna att fläktarna kommer vara i serie då det är läckage från rummet till andra utrymme/utomhus.
Varje fläkt ger tryck för att driva luft genom sitt system med filter böjar etc.
Lägsta luftflöde för en sovande person brukar anges till 4 l/s = 15 m3/h och är man vaken är det 7 l/s = 25 m3/h.
FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Du kan inte räkna att fläktarna kommer vara i serie då det är läckage från rummet till andra utrymme/utomhus.
Varje fläkt ger tryck för att driva luft genom sitt system med filter böjar etc.
Lägsta luftflöde för en sovande person brukar anges till 4 l/s = 15 m3/h och är man vaken är det 7 l/s = 25 m3/h.
Det stämmer. Om man stänger sovrumsdörren kommer utsugsfläkten ge visst bidrag för att övervinna motståndet i tilluftsfiltret, dock oklart hur mycket. Med sovrumsdörren öppen kommer luft sugas från andra delar i huset, efter minsta motstånd. Det är inte allt för mycket att fundera på.. Bara testa, och ser om det blir bättre än innan... Besiktningsmannen tyckte att jag skulle sätta in en passiv tilluftventil, så fäktar är ett stort upgrade från den passiva lösningen. Förra sommaren hade jag fönstervädring, som faktiskt känns otillräcklig om man stänger sovrumsdörren när det är vindstilla ute. Tänder man läslampan sent på kvällen flyger det in väldiga mängder insekter som söker sig mot lampan, så det ska bli skönt att slippa fönstervädring i sovrummet den här sommaren.
 
Självklart ska du testa din idé, det värsta som kan hända är att det inte blev som du tänkt dig :D(y)
 
  • Gilla
Uppfinnar-Nils
  • Laddar…
Hört talas om myggnät?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.