Hej

Vi har snart en färdig övervåning och har kollat runt hos olika trapptillverkare. Offerterna har landat mellan 80-110 000:- men sen hittade jag Arké (sv.arke.ws) som tillverkar byggsatser. Var och kollade hos en återförsäljare idag och måste säga att den verkar helt ok. Det minus som finns är att handledaren är av PVC som ska se ut som trä. Men det uppvägs av priset.... minst sagt... Under 20 000:- för spiraltrappa med diameter 160 cm.

Någon som har erfarenhet av denna trappa?
 
Trappor finns ju även mycket billigare på vanliga byggvaruhus.
 
bryggtomten skrev:
Trappor finns ju även mycket billigare på vanliga byggvaruhus.
På byggvaruhusen finns flera tillverkare i prisklasserna 15-40kkr och uppåt, bl a Arke.

Satte in en 120cm Arke-trappa i vintras och är nöjd med den. Centrumstoplen, trappstegen och balustradpinnarna är helt OK. Räcket som du säger är i PVC är rätt OK ändå för det är lätt att forma (efter lite funderande på hur man skall göra).

Det som inte blev helt OK är övergången från trappans handledare till balustradräcket. Där behövde man sätta in två st 90° övergångar och det duger inte att enbart limma med det cyanoakrylatlimmet som följer med.

I sin helhet är jag helt nöjd och tycker att räcket är OK då jag valde den mörka körsbärs-varianten.

Om du är tveksam till PVC-känslan så bygg ihop trappan först. Köp sedan handledare i trä med hjälp av den medföljande handledaren som mall.

/A
 
Hej!

Är det någon som vet var i Stockholm man kan titta på bla Arké trappor? Är i behov av en spiraltrappa mellan våning 2 och 3 där hemma. Skall åka upp i helgen och vill gärna se en trappa "live" innan jag ev beställer en!

Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.