Hej,

Jag har ca 180 kvm pärlspont att sätta upp och funderar på att ta genvägar angående grundfärg och kvistmålning.

Genväg 1:
Sätta upp panelen omålad utan kvistlackning och grundfärg.
Problem:
Jag har hört att det kan bli springor när panelen torkar om man inte grundmålar innan uppsättning.

Genväg 2:
Grundmåla för att undvika springor men kvistmåla efter uppsättning, alltså ovanpå grundfärgen.
Problem:
Jag har hört att man måste kvistlacka direkt på kvisten och inte på någon färg (detta enligt färgbutiken).

Är detta riktiga problem eller kan jag köra på nån av genvägarna?

Färgen och kvistlacken jag använder är:
Nordsjö kvistlack
Nordsjö kvist och spärrgrund
Nordsjö snickerifärg halvblank 40

Färgen påförs med Wagner färgspruta med efterdrag pensel.
 
N nochl skrev:
Hej,

Jag har ca 180 kvm pärlspont att sätta upp och funderar på att ta genvägar angående grundfärg och kvistmålning.

Genväg 1:
Sätta upp panelen omålad utan kvistlackning och grundfärg.
Problem:
Jag har hört att det kan bli springor när panelen torkar om man inte grundmålar innan uppsättning.

Genväg 2:
Grundmåla för att undvika springor men kvistmåla efter uppsättning, alltså ovanpå grundfärgen.
Problem:
Jag har hört att man måste kvistlacka direkt på kvisten och inte på någon färg (detta enligt färgbutiken).

Är detta riktiga problem eller kan jag köra på nån av genvägarna?

Färgen och kvistlacken jag använder är:
Nordsjö kvistlack
Nordsjö kvist och spärrgrund
Nordsjö snickerifärg halvblank 40

Färgen påförs med Wagner färgspruta med efterdrag pensel.
Det som kan synas efter torkning är ju sponten.
Så målar du bara den så riskerar du bara kvistgenomslag där, och det tror jag inte är ett så stort problem (det handlar ju om ngn mm per varv bara).

Men vill du vara noga så kan du ju kvistlacka sponten, och sedan måla bara den innan du sätter upp panelen så kan du lacka/måla de stora ytorna när den är uppe...
 
  • Gilla
nochl
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det som kan synas efter torkning är ju sponten.
Så målar du bara den så riskerar du bara kvistgenomslag där, och det tror jag inte är ett så stort problem (det handlar ju om ngn mm per varv bara).

Men vill du vara noga så kan du ju kvistlacka sponten, och sedan måla bara den innan du sätter upp panelen så kan du lacka/måla de stora ytorna när den är uppe...
Det är ju sant, det var ju en ganska smidig lösning. Att jag inte tänkte på det själv. :crysmile:
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.