Stod idag och funderade kring mina femkantiga altantrappor när min granne dök upp. Givetvis hade han en idé om hur alla trappor borde fästas vid altaner......

Min egen idé var ganska traditionell, dvs gräv ur, fyll med makadam och flis, lägg plattor och bygg trappan på desamma.

Min granne däremot tyckte att jag borde skjuta in två parallella "bärlinor" (gula) under de ursprungliga bärlinorna (bruna) och låta dessa agera stödpunkter. Jag förstår hans tanke och gillar den till viss del då den innebär att man inte behöver gräva och väga in....

Men håller det? Känns som att det kommer svikta. Den vänstra "trappbärlinan" kommer i så fall att ha dimensionen 45x195 och vara cirka 4,5m lång. Den självbärande längden (från närmaste stödpunkt kommer vara cirka 1,9m vilket rimligtvis borde vara alldeles för långt. Den högra däremot kommer att ha en stödpunkt cirka 1,2m bort. Avståndet mellan de båda "trappbärlinorna" blir cirka en meter.

Vad tror Ni? Tycker det känns lite som en trampolinkonstruktion personlingen, men som sagt, jag gillar tanken.......
 
  • altanhoern.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker iden både är innovativ och idiotisk :-?
Jag tror som du att den kommer att fungera som en trampolin och att det bakre pelarfästet kommer att lyftas. Pss kommer trampolinen succesivt att bli mer svajig efter att pelaren har lufts upp och ner ett antal tusen ggr.

Tror att du kan använda iden men då behöver du ändå stöd i framkant på trappan på. traditionellt sätt. Det borde bli en stabil och bra konstruktion.
 
stödpunkten bör väl hamna på 1170 mm för du ska väl fästa reglarna i konstruktionen innan dom går ut hoppas jag, då hjälper även bjälklaget till altan att bära upp.
 
tracker skrev:
stödpunkten bör väl hamna på 1170 mm för du ska väl fästa reglarna i konstruktionen innan dom går ut hoppas jag, då hjälper även bjälklaget till altan att bära upp.
Ja, det är korrekt. Alltså kan man säga att den självbärande längden för båda "trappbärlinorna" med dimensionen 45x195 blir 117cm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.