Är det någon som vet vilken typ av linoljefärg och ev. bra märke som jag ska ha för att måla mitt handhyvlade kilsågade (nytt) tak. Det rör sig om cirka 100m2.

Limfärg är ju oxå ett alternativ, men jag har blivit lite skraj när jag hört om flagande tak. Plus att limfärg ska man helst måla våt i vått. Detta gör att det blir krångligt när man ska sätta upp taket bit för bit. Hur gör man när man ska måla ner på taklisten? Man vill ju måla takbrädorna ända ut först....

/Thrax
 
Måla brädorna innan du sätter upp dem så du inte får springor i färgen när du satt upp dem. Innomhus behöver man inte satsa på den dyraste linoljefärgen. Tänk på att linoljefärg har en viss glans jämfört med limfärg som är helt matt. Linoljefärg är oftare krämigare än limfärg. Vill man vara "modern" finn nu färg som kallas "Som kalk" eller något liknande hos flera av de stora färgtillverkarna. Dessa "kopierar" krit om limfärgernas struktur ganska bra och man slipper kladdet. Hoppas ag inte får för många renlärliga byggnadsvårds intressenter över mej nu.;)

mvh plexi
 
Var idag och pratatde färg med "min hadlare"
Blev avrådd från linoljefärg / färg som innehåller linolja till tak innomhus då han påstod att linoljan gör att det gulnar markant med tiden ???
 
Det finns helmatt linoljefärg att köpa hos Gysinge. Den målade vi vårt gamla handhyvlade kökstak med i somras med fint resultat.
 
SnickarPelle skrev:
Var idag och pratatde färg med "min hadlare"
Blev avrådd från linoljefärg / färg som innehåller linolja till tak innomhus då han påstod att linoljan gör att det gulnar markant med tiden  ???
STÄMMER bra på min tak i köket! Gulnar mycket efter någon månad :'(
gaia
 
Verona skrev:
Det finns helmatt linoljefärg
Är det helmatt så är jag tveksam att det är linoljefärg :-/.
gaia
 
Såg att ""Kulturhantverkarna" säljer en färg som heter emultionsfärg (linolja, majsmjöl, krita mm) Denna färg är helmatt. Tror ni den gulnar oxå?

Vilken nyans på linolja använderni på vita snickerier innomhus, på tex foder socklar mm.

/Thrax
 
Den gulnar inte så mycket ialla fall… Har penselmålat med den i ett tak hos min far för ca 2 år sen ser bra ut. Lite jobbig att använda tyckte jag då ville inte sitta i pensen men jag kanske hade fel penslar (moderna plast.). Rolla har jag inte gjort…

plexi
 
I deras produktblad står det att den är applicerbar på stumma material som gips, betong mm. Men det står inget om trätak, antar att detta är underförstått? eller?

/Thrax
 
Såg matt linoljefärg på Claessons Trätjära i Göteborg. Den heter Bifrost. Googlade lite och hittade den på

http://www.enetorpetsfarg.nu/

"Bifrost är en matt linoljefärg som förr kallades för mattoljefärg och bland annat användes då man målade kyrkornas trätak inomhus. Den påminde om limfärg fast var starkare och tåligare mot nedsmutsning."

Det står mer om den på deras hemsida.

Har inte använt den själv, så jag har inga erfarenheter av den.

/EB

 
Matt linoljeemulsionsfärg finns till exempel från WIBO. Den har jag själv målat syrrans innertak (trären panel) med för fem år sedan - vitt - och det har inte gulnat alls vad jag kan se. Kvaliteten på linoljan är avgörande enligt min uppfattning. Var en gång i en lgh där Alcros linoljefärg använts, den var nästan senapsgul efter ett par månader.
WIBOs har jag också haft på innervägg, den verkar ömtålig först men får efter någon månad sin motståndskraft. Den har suttit i ouppvärmd sommarstuga i två år nu utan att förändras. Jag tycker den är både dryg, behaglig och lättstruken också. Och helmatt nästan som en limfärg. Viktigt att kvistlacka först om det är trärent.
 
Tack!
Trodde att linoljeemultion bara fanns från "Kulturhantverkarna". Men kanon, jag ska kolla Wibe. Det märket har jag kört med förut, klart bättre än Kulturhantverkarnas linoljefärg som jag oxå provat.
/Thrax
 
Någon som vet var det säljs kvalitetslinoljeprodukter till bra pris?
Jag brukar handla på fönsterhantver i Uppsala.
/Thrax
 
Hej,

Apropå takfärg vill vi ha taket vitt och blankt! Vilken typ av färg är det som gäller i så fall?
 
Finns nog blank linoljefärg?
/Thrax
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.