Tja jag har för ett antal år sedan installerat en thermia diplomat värme pump och mark kollektor. har enligt mig själv stort problem med innomhus tempen då ute tempen är kall på nätterna och varm på dagarna för det blir precis tvärt om innomhus, alltså kallt ute=varmt inne / varmt ute=kallt inne.
Så tänkte att en termostat innomhus skulle kunna fixa den grejjen eftersom att av någon anledning sitter den ute.
Finns dettta att skaffa fram själv?
Går det överhuvudtaget?

Tack på förhand!
 
Det finns en inomhusgivare till Thermia, den hjälper till att finjustera temperaturen.

men på din beskrivning så låter det som du borde testa att justera inställningarna på pumpen istället. Det kan ju också vara något fel hos dig, ex. fel på utomhusgivaren, eller att givaren är felplacerad så att den ex. sitter i solen.
 
fick pumpen inställd av dom som installerade den runt jul och då sa dom att det skulle bli bättre men det vart likadant egentligen. måste fortfarande gå ut i garaget stup i ett och ändra på tempvärdena när det blir för kallt alt. för varmt inne

termostaten är placerad så solen aldrig kan nå den förutom på sommaren sen på kvällen.
jag känner att det bästa vore en innomhus givare som verkligen talar om för pumpen hur varmt det är inne
 
Skaffa en rumsgivare den kopplar du lätt in själv, den har några fler funktioner än att känna tempen inne. Tex kan man höja och sänka den önskade tempen.
 
  • Gilla
lampkontakten
  • Laddar…
jag har installerat runt 50 thermiapumpar utan att ha behövt en inomhusgivare för att få till rätt inomhustemperatur.
något är fel och går att fixa. och det förvärras av att du höjer och sänker hela tiden. är alla givarvärden korrekta av utomhustemperatur, framledning och returledning så vet pumpen alltid energibehovet. förutsatt att värmekurvan är rätt inställd vilket inte låter som i ditt fall
 
Låter som fel lutning på kurvan och att Filthee har bra isolering i huset.
Med utegivare blir temperaturen någorlunda i alla rum.
Med inomhusgivare så är det bara ett rum som får exakt temperatur övriga kan dra iväg hur som helst.

Protte
 
alright alltså kanske jag skulle behöva dra hit någon igen då och fixa kurvan så den står rätt till.
tycker då att nått lurt är det då det kanske blir 22 grader innomhus när det är 20 ute men drar det sig ner mot nollgradigt ute så blir det 17-18 inne.
just nu är det pluss grader ute och dom senaste 2 dagarna har radioatorerna varit kalla!
 
vad har du för kurva nu? vad står värmestoppet inställt på?
 
jadu har ingen koll på. var ser jag det i displayen?
 
där det står värmekurva i menyn värmekurva
aldrig läst skötselanvisningen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.