Jag och min sambo ska bygga till vårat hus. Nu är det så att avstängningen för inkommande vatten ligger 3,2 m från befintlig husvägg ( mitt på tomten) och är där vi ska byggatill. När jag pratade med kommun gubbarna som har hand om vattnet för att få reda på nästa avstängning så jag kan flytta denna så svarar de bara att om jag ska flytta denna så ska den plaseras vid tomtgränsen, vilket innebär att jag åker på massa mer jobb. Tanken jag hade var ju att flytta denna ca 5 m så jag hammnar vid den nya väggen i stället så blir det ca 30m. Nu till min fråga...
- Kan verkligen kommunen ställa detta krav att jag ska plasera den vid tomtgränsen, är det inte i så fall ett jobb som kommunen ska utföra och stå för så får jag se till att ansluta mitt hus från denna själv när de har placerat den där de nu vill ha den.
MVH Wolf
 
Redigerat:
Det vanliga där jag bor och bott är att avstängningen sitter i tomtgräns så att dom inte vill flytta den inom din tomt beror nog på den "regeln". Min erfarenhet är att kommuntjänstemän brukar va svåra att få att göra som man vill, kommunalt självstyre innebär inte att jag som kommuninnivånare styr nåt direkt :) Så säger dom att det blir en flytt till tomtgränsen så blir det nog så.
 
Nu vet jag inte om vilkoren varierar mellan kommunerna men här är det så att det är du som ansvarar för ledningen på din tomt. Därmed vill de ha ventilen vid tomtgränsen så att man kan stänga av vid en ev läcka på din ledning.

Sen kostar det ju inget mer att sätta ventilen där istället för 5 meter bort.
 
H
Stämmer som de övriga svarat. Så länge den ligger där den ligger så är det OK. Den dagen det ska bytas ledning så kommer den att hamna i tomtgränsen oavsett om du vill eller inte. Var ute för ett liknande fall för några år sedan. Jag har en skaftomt vilket innebär att vägen från huvudgatan in till min "tomtgräns" är mitt ansvar. Fick dåligt tryck i vatten ledningen, röret var tätt. Anstängningen låg 40 meter in på min tomt eller i gränsen mellan min infart och en tänkt tomtgräns. Fick till svar att detta får jag betala. Asfaltering samt kommunala arbetar till att utföra det. Nåväl, lite argument från min sida så fick de ge sig då även avloppsbrunnarna låg i närheten samt att de hade gjort ett fuskjobb 10 år tidigare. De ändrade inte läget på avstängningen utan drog snällt en ny vattenledning på "min" tomt från huvudgatan intill min tänkta tomtgräns. C:a 100Kkr slutade detta på. Men det sk tilläggas att en skaftomt är lite annorlunda, särskilt då den delas mellan flera grannar.
 
Måste du flytta den? Kan du inte sätta en till efter den befintliga?
 
tihimas skrev:
Måste du flytta den? Kan du inte sätta en till efter den befintliga?
detta innebär om jag fattat rätt att tillbyggnaden hamnar över gammal inkommande vatten, inte ett drömcenario enligt mig. Nä inkommande vatten mm ska inte gå under en massa byggnader och annat, skulle olyckan vara framme så har man kanske en rejäl sättning i kåken om det vill sig illa.:eek:
 
Lägg den gamla i ett rör som har fall från kåken och slutar i en liten inspektionsbrunn.
 
Tack för svar och funderingar.
Nu har de flyttat kranen så den kommer ca 2 meter utanför tillbyggnaden och alltså inte i tomtgräns anledningen till att de gjorde så är - De var rädda att det var galvadledning till mitt hus och därav så skulle hela bytas och placeras i tomtgräns, som tur var så var det en 32mm plastslang. - Huvud vatten stammen går tydligen raktöver min tomt så om de skulle ha placerat den vid tomtgränsen skulle vatten avstängningen ha hammnat på "fel " sida om denna huvudledning. Alltså flyttade de bra ut den utanför husväggen......
 
I efterhand kan man alltså säga att de bråkade om ingenting?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.