Känns som att vi väljer mellan pest och kolera... :-/

Vi har ett befintligt hus som vi nu höjer en våning. Tanken var att trappan upp till övervåningen skulle placeras i hallen, precis vid innerdörren. Jag har egentligen aldrig varit riktigt nöjd med den lösningen, som också kräver att vi 'vänder' trappan som går ner i källaren. Två nya trappor = dyrt, och alltså en del ingrepp även i källaren. Dessutom måste man passera en blöt och smutsig hall för att ta sig till övervåningen.

Men idag dök det upp en annan idé, nämligen att placera den i v-rummet, men den hamnar då ganska långt in i rummet. Kommer man att bli tokig av springet (har tre barn och deras sovrum och ett allrum kommer att finnas på övervåningen)? Och det blir väl än mer spring i framtiden när de blir äldre och har fler kompisar. Dessutom medför det garanterat mer ljud ner till v-rummet, även om det nog skulle vara möjligt med en dörr längst upp i trappan. En annan nöt att knäcka är att den isf passerar mitt över ett ganska stor fönster. Tror ni det skulle se helknasigt ut eller gå att göra på ett snyggt sätt? Jag vill inte plocka bort detta fönster.

Många frågor blev det, men snälla hjälp mig. Hur tänker ni kring detta?
 
Vi har trappan i vardagsrummet och har sällan upplevt något negativt med det. (Kanske kan man ibland störas av tv-ljud på övervåningen...)

Att ha trappan i hallen däremot medför precis som du skriver blöta och skitiga fötter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.