Har varit helt inställd på en trappa i ek, men nu föreslår trapptillverkaren en variant i laserad ask. Kan det vara nå't?

Han hävdar att man inte ser skillnad (vi har ekgolv) och att asken dessutom är hårdare än eken. Har inte fått offerten ännu, så jag vet heller inte om det är stor prisskillnad. Men en laserad trappa... innebär det risk för att den måste laseras om med jämna mellanrum? Kan det finnas andra ev. 'risker' med att köpa en trappa i annat träslag än ek...?
 
Jag har trappa i ask (sättstegen) och detta för jag har askgolv. Ask är ju betydligt ljusare än ek och har inte samma ådring så jag förstår inte trixet med att lasera den som ek. Visst är ask lite hårdare, men ek är ju inte direkt mjukt det heller.
Sättstegen i massiv ask betalade jag lika mycket för som sättsteg i massiv ek, så det låter som om prisskillnaden inte skulle vara så stor.

Det är inte så att leverentören har en färdig asktrappa som denna vill bli av med.

Jag tycker ask är snyggast vitoljat, med den mörka ådringen synlig, men det är ju inte alls likt ek då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.