Hålller på att renovera tvättstugan i vår källare (byggt -53). Har bilat upp golvet, isolerat och gjutit nytt med golvvärme. Nu är det dags för väggarna. På ytterväggarna blir det kakel, men på innerväggarna är jag osäker på hur jag ska göra.

Väggarna är av putsad betonghålsten, som nu är ganska ojämna efter att jag slipat av gammal färg mm. Helst vill jag ha släta, raka målade väggar, jag tycker det blir för mycket kakel om man skulle kakla även innerväggarna.

Jag ser följande alternativ:
1. Smacka upp gipsskivor med fix direkt mot väggen. Borde bli rakt och slätt och fint, men risken för att eventuell markfukt kan ge svartmögel på baksidan i nederkant på väggen gör att det inte känns så bra.
2. Regla upp med plåtreglar / hattprofil, på med gips. Räcker det med en liten springa i botten och toppen för att det ska bli en hyfsat "säker" konstruktion? Känns fortfarande lite olustigt med dolt organiskt mtrl...Vi tänker ha en dusch i utrymmet oxå...
3. Bredspackla med våtrumsspackel. Naturligtvis kommer det släppa om det blir mycket markfukt, men det märker man ju då innan någon större skada är skedd (och så får man prova ngt annat)...Eller?
4. Putsa. Det verkar som att detta är "rätt" sak att göra, men det känns svårt att välja rätt mtrl och göra på egen hand...Jag vet inte vad det är för puts som sitter där nu. Måste man sätta upp banor för att få det rakt? Hur får man det rakt och snyggt runt hörn, dörrar etc?

Jag kanske är onödigt orolig för markfukten: färgen och putsen på väggarna satt ändå ganska bra, och jag tänkte låta golvklinkern gå upp som sockel. Men jag har inte kunnat isolera under innerväggarna, så sulan står rätt på "leran"... Kan den nya golvvärmen i tvättstugan driva upp mer fukt i väggarna än tidigare?

Många frågor..Alla erfarenheter mottages tacksamt!
(Har lagt upp detta ämne på Färg o Tapet tråden tidigare, men får inga napp så jag provar här oxå. Hoppas det är ok.)
 
Du skulle med fördel kunna använda ett cementbundet väggspackel, typ Finja 360. Lättare att jobba med än puts.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.