Vad har ni valt för material i väggarna?
Just nu har vi ett hus byggt -47 så alla väggar är ju uppbyggda med råspont vilket är skönt när man ska skuva upp saker på väggarna. Men hur är det med nya hus? Sätter man upp gips och något bakom?
Har tittat en del på att bygga stenhus och då har man ju möjligheten att även få innerväggarna i lättbetong- Fördelar / nackdelar?
Tycker själv det är en stor fördel om väggarna kan dämpa mycket ljud.
 
Så har vi också gjort - smidigt att få upp och stabilt när det är på plats.
 
Vad kostar OSB skivan ?
 
Ursäkta en dum fråga men OSB=vad? ???

Plyfa vet jag vad det är likaså spånskiva men OSB vet jag ej
 
Vi har råspont på båda sidorna av våra innerväggar, dock har jag förstått att det inte är så vanligt idag.

Sablans stadigt blir det, märktes verkligen när jag byggde in In-wall högtalarna
 
När jag skulle köpa förra året tog jag in offerter från en massa olika ställen. Jag tog två pallar med OSB och med den mängden var faktiskt Beijerbygg i Haninge billigast.
Ganska oväntat eftersom de är dyra som 17 annars..

Vi valde mellan OSB och råspont. Råspont kan man ju tycka är bra men OSB går mycket fortare och lättare att sätta upp, bygger mindre och går minst lika bra att fästa i. OSB är lite dyrare dock. Jag tror vi skulle fått betalt 40-45/kvm för råspont och 50 för OSB. Ungefär.
Å andra sidan blir det mer spill av råspont så det kanske tar ut sig. Har man inhyrd arbetskraft som ska montera blir OSB betydligt billigare.
 
Man tackar för infon!
Det blir nog OSB
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.