Jag håller på att bygga om ett förråd/verkstad, som ska ha en innervägg som delar utrymmet i två, med en innerdörr i också.

Jag har möjlighet att bygga innerväggen antingen direkt på plattan och göra den till en del av stommen, eller så kan jag sätta väggbeklädnad på ytterväggarna, klinker på golvet, och därefter sätta upp innerväggen.

Vad hade ni gjort, och varför? :)

Tack på förhand!
 
Kan det finnas ett framtida behov för att ha ett stort utrymme, så sätt väggen ovanpå färdigt golv.
Framtida flexibilitet.
 
Det beror på lite om du tror att du kommer vilja riva den i framtiden. I så fall ställer du den med fördel på och limmar eller tejpar bottenskenan.

Annars är det bättre att bygga den innan. Det blir lättare att få snygg indelning på klinkern etc.
 
F falkn skrev:
Det beror på lite om du tror att du kommer vilja riva den i framtiden. I så fall ställer du den med fördel på och limmar eller tejpar bottenskenan.

Annars är det bättre att bygga den innan. Det blir lättare att få snygg indelning på klinkern etc.
Ok, nu kommer jag ha stora (60x60)-plattor, samma i båda utrymmena. Jag funderar lite på att det är lättare att få snyggt med låg tröskel osv om man sätter dörren ovanpå och slipper foga kanter osv, men det kanske är så marginellt så det är onödigt att fundera i de banorna. :)
 
Dörren kan du sätta efter oavsett.
 
F falkn skrev:
Dörren kan du sätta efter oavsett.
Fast skapar jag mig inte onödigt extrajobb då, om jag ska lägga klinker runt dörrhålet när väggen är på plats och försöka få det snyggt, istället för att bara mala på med golvet och sedan sätta väggen?

Finns det några direkta fördelar/nackdelar med att sätta innerväggen före/efter rent byggnadstekniskt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.