Skall sätta upp en innervägg för att bygga badrum, tänkte sätta upp regelverk, har 90 mm reglar. Ett problem är att avloppsluftning är tänkt att gå i en vägg, och att jag tänkt bygga in detta med en avluftsventil och en typ lucka för ev mek, detta har rör är 105 mm så den väggen för bli tjock, alt så får det bli en bula på en smalare vägg? Ja, det sista är bara något någon kan tycka till om. Huvudfrågan är behöver jag syll? Plattan är rätt tunn över isoleringen, skulle tippa på 2 cm, så kommer det borra in i frigoliten. I taket sätter skruvar jag fast reglarna med träskruv. Här finns även takstol att dra emot under vissa innertaksplankor.

Hur skulle ni angripit detta?

Vh Marc
 
Om du ska ha luftningen inbyggd så är det inte bara rörets dimension du behöver tänka på utan också vakummventilen, den brukar ha större diameter än röret.

Det låter jobbig att bygga en regelvägg på betongplatta utan att använda en syll. Varför vill du slippa det?
 
Tack för svar, orsak till frågan om syll, detta är helt inomhus, och är osäker på borrning i plattan, tror den är rätt tunn, och expanderspik,tänkte pl400 lim kanske enklare, men limma med syll? Hur gör man då? Jo, håller med om att vacumventilen kommer vara större än röret. Får kolla in modellerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.