Hej! Håller just nu på att lägga nytt parkettgolv i vardagsrummet. Har kommit halvvägs. Det är ett vardagsrum på ca 40 kvm. Sedan hade jag tänkt resa upp en innervägg (med hörn) och dela vardagsrummet enligt bifogad bild.

Nu känner jag mig lite osäker om innerväggen kommer att hindra "golvet" att vara flytande (då jag har ca 5-10mm rörelsefog längs kanterna)? I hörnet tänkte jag även sätta fast dekor-tegelstenar (så att det ser ut som en pelare), och de väger ju en hel del.

Nu till min fundering: Kommer det att förstöra hela mitt nya golv? Kommer innerväggen att "luta" sig i ena hörnet (där stenarna kommer att sitta)? Jag vill inte borra i golvet utan tänkte fästa innerväggen med dubbelhäftande tejp, ifall jag vill riva den senare....

Vad säger ni? Har jag tänkt rätt eller är jag ute och cyklar? :rolleyes:

Capture.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej
Dubbelhäftande tejp tror jag inte på ..
 
  • Gilla
buspojken och 1 till
  • Laddar…
Du kan ju fästa reglar i vägg & tak ordentligt och lägga golvet hela vägen under med reglarna direkt mot golv utan lim/tejp/skruv. Har för mig att Herr Timell gjorde en sån vägg i något avsnitt... Ett tips från stilpolisen, skippa fejkteglet ;)
 
  • Gilla
johan314
  • Laddar…
Tack för snabba svar :)

reglarna i vägg och tak kommer att vara hyfsat stabila, kommer att vara skruvade i betong. Det är just "trycket" mot golvet som jag undrade över...

Jonatan79, det är inga fejkade stenar utan riktiga, tunga tegel (fast bara framsidan) :) Eller blir det inget bra rent kosmetiskt säger du?
 
OK, nja knappast just där iaf. Skillnad om man tar fram gammalt tegel i original i delar av en vägg tex. Får känslan av att den blir lite felplacerad. Beroende på hur ni har inrett resten av lgh kanske det blir bra.
 
Tanken är att väggen mittemot den planerade innerväggen (alltså där det står 3,63m) kommer att vara plats för dessa tegelstenar. Glömde också nämna att just den väggen är ett snedtak, så det kanske ger en varm känsla ändå. Stenarna ser ut så här:

20150729_115411.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Notering: Bara den här "tavlan" vägde ca 5 kg, så en pelare av dessa stenar kanske landar runt 15-20kg....hoppas att det inte förstör golvet :rolleyes:
 
Redigerat:
Ok, alltså hela väggen? Ja det kommer ju se bättre ut än den del jag trodde. Risken är att du/ni lessnar snabbt och det gäller ju att det som sedan köper lgh i framtiden gillar det...
 
en bild säger mer än tusen ord :)
snedtaks-väggen kommer att dekoreras med tegelstenarna, en stor beige soffa har beställts som ska ställas precis framför väggen (alltså har man ryggen till stenarna) och jag hänger upp TV på innerväggen som jag kommer att bygga.

tyckte det skulle kunna bli en bra match med en orange pelare också :)

11659983.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tror det blir snyggt med lite "tegel". Jag har blivit allergisk mot allt vid som folk envisas med. Det är illa nog att jag har fyra vita väggar på mitt kontor.

Konstruktionsmässigt sett så kan du ju få taket till att hålla en stor del av vikten genom ordentlig infästning där. Regel + gips kommer då att "hänga" i taket. Vill golvet röra sig så är 20 kg från stenen inget hinder. Dagens moderna golv tycker jag inte rör sig så mycket om de först får acklimatisera sig i sin nya miljö innan läggning. Däremot om det utsätts för vatten så kan det börja likna en potatisåker.
 
  • Gilla
johan314
  • Laddar…
Jag trodde du skulle tegla på & runt hörnet på den nya väggen, det hade nog sett lite lustigt ut.
 
@Roev08, tack för ditt svar. Då ska jag se till så att väggen vilar mest på taket. Tror du dubbelhäftande tejp är något att ha eller kan man också använda vanliga tätningslist mellan regel och golv? Finns nämligen delade uppfattningar om det...

@Jonatan79, jag försökte illustrera min "pelare" med den gulmarkerade cirkeln på första bilden :) Så det blir alltså tegel på väggen där snedtaket finns samt endast innerväggens hörn.
 
AndersMalmgren skrev:
Ska du ha tegel så tycker jag du ska vitslamma det. Exempel från vårt kök

[länk]
Hej Anders! Tack för ditt inlägg. Väggen kommer ju att vara vit, varför jag vill sätta lite färg med orange tegel dock med vit fog mellan stenarna....
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.