Hejsan,

behöver alla kloka råd man kan få.
Tagit över ett hus med en källare som luktar halvtrist. Ingen katastrof men det finns där.
I källaren har ventilationen varit stängt och ingen frånluft samt snålt med värme och ytterväggar målade med plastfärg. Detta håller vi nu på att rätta till. All plastfärg slipas bort och ersätts med silikatfärg. Ventilationen öppnas och frånluft skall installeras via paxfläkt. 30m2 som är tvättstuga, bastu, två garderober och "teknikrum" dvs grundvattenbrunn, elcentral och poolpump.

Ytterväggarna ser fina och torra ut och allt "mögel" har varit ytligt och troligtvis kommit från tvättandet dvs inifrån. Mellan tvättstugan som är källarhallen och "teknikrummet" sitter det en innervägg med träreglar, isolering och gips(!). Förra ägaren har lyckats få översvämning minst 2ggr efter backspolning av poolpumpen då han glömt denna. Det har alltså stått 2dm vatten vid denna innervägg vid minst 2 tillfällen. Började riva ner detta igår och överallt svartmögel. VI har alltså hittat den riktiga orsaken till att källaren är sunkig.

Hur ska jag då tänka gällande ny innervägg? Den behövs eftersom pumpen för ett jäkla väsen men det går flertalet ledningar igenom den nuvarande men även större rör då poolfiltret står på andra sidan väggen då den inte får plats i teknikrummet.

Mura upp en ny vägg borde vara det bästa men inget jag behärskar och vill försöka själv. Trä, isolering, gips går som bekant bort. Även om jag inte är lika klantig som förr ägaren så är det inget man vill chansa på när man har allt nere. Stålreglar, någon icke organisk isolering och sen fibercementskiva, kan det vara den bästa väg framåt?

Ska även säga att vi kommer luktsanera med Ozonbehandling innan vi bygger upp allt igen för att vara på den säkra sidan.

Förslag mottages tacksamt!
 
Att mura en vägg är verkligen inte svårt. Du kan ju mura upp en sockel på 4 dm och sedan en träregelvägg ovanpå.
Försök dock att sortera alla rör och få in filtret innan du bygger. Varför ska pumpen låta så mycket?
 
Ja man kanske skulle våga sig på att mura en sockel då. Men får bli stålreglar, varför inte liksom. Sortera rör? De är där dem är och inte mkt att göra. Filtret är enormt och får inte plats på rätt sida om väggen. Pumpen låter väldigt mycket, men det gör poolpumpar till stora Pooler (5x10m) eller?
 
Jag ser nu att mura blir svårt. I nuvarande vägg är reglarna 45mm tjocka och det finns inte utrymme för särskilt mkt mer. Kan man mura så smalt? eller får det bli plan B med stålreglar och fibercementskiva?
 
Ser att Beijer har lecablock som är 75 tjocka. Hade kanske kunnat gå.

Någon med flera tankar eller andra idéer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.