Hej,

Har sökt lite runt kring detta men blir inte riktig klok.

Vi bor sedan 1 månad tillbaka i ett hus byggt -67 med delvis inredd källare. Källaren är byggt i Leca, dräneringen är original från -67. Hela källaren har heltäckningsmattor och murade innerväggar där vissa är klädda med träpanel och vissa med filttapet.

Det finns inga tecken på fukt i källaren och besiktningsmännen (3 st. i förbindelse med köpet) var förvånade över vilka låga fukthalter det är i källaren.

Huset ligger i en liten slänt där de fick spränga bort lite berg vid byggnationen, annars lerjord. Källaren är som nämnd gjort i Leca med asfaltmatta på utsidan. Ventilationen är självdrag med tillufts-ventiler lite här och var.

Vi har planer om att dela av det som i dag är en stor gillestuga med en liten snickarbod i hörnet. Här stod det en "lättvägg" som jag nu tagit ner, 2 enkla reglar uppe och nere med enkel träpanel fastspikat på ena sidan för att dela gillestugan och snickarboden. Det fanns inga tecken på fukt eller mögel på regeln som låg direkt på källargolvet.

Vi planerar här att dela av mot snickarboden samt göra gillestugan om till ett gästrum och tv-rum. Vägg-i-vägg med snickarboden finns pannrummet som också huserar maskineriet till poolen. Vi är alltså beroende av att isolera/ljuddämpa den nya väggen mellan snickarboden och det som ska bli gästrum.

Hur göra på bästa sätt i denna källare?

Innerväggen kommer inte att ligga direkt mot yttervägg. Jag kommer använda 2 st "förstärkningar" i källarväggen som infästningspunkter. Detta är som en liten, murad "stock", ca 50 cm in i rummet med en liten luftspalt längst upp. Innerväggen dras därifrån till mittväggen i källaren.

Vad jag har förstått ska man undvika organisk material i direktkontakt med åtminstone golvet. Jag tänker använda en stålregel mot golvet och sedan regla upp med trä. In mot snickarboden blir inte ytskiktet så noga då det där ska monteras hyllor etc till förvaring. Däremot önskar vi att ytan mot gästrummet vägg-i-vägg blir snyggt. Gips vore ju skönt men där förstår jag att pappret kan skapa problem?

Och hur löser jag isolering/ljuddämningen så det går att sova där? :)

Tacksam för alla tips och råd.
 
Isolera innerväggar i källaren är inge problem. Håller själv påbygga i i källaren förfullt. Stålreglar för väggar och platon under golvet.
 
Tar mig friheten att lyfta/kapa den här tråden eftersom jag i princip har samma fråga själv.

Det är skönt att höra att det inte är några problem med att isolera innerväggar i källaren, men jag tvivlar på att man för den saken skull kan göra hur som helst. Hur gör man i följande situationer?

* Isolering vid golv. Kan man låta isoleringen gå helt ned i botten på stålregeln eller måste det till nån speciallösning där? Jag har inga planer på platon, tänkte ta en flytande matta som andas istället.
* Gips vid golv. Hur stor luftspalt bör man lämna längst ned? Ska man för ljudisolerings skull täta med nåt (vad?) mellan gipsen och golvet?
* Om jag ville ha en vägg som man lätt kan hänga upp olika saker på hade jag använt plyfa eller liknande och sedan gips utanpå det, men hur gör man i en källare där man ska undvika organiska material?
* Golvlister. Hur fästs de mot golv och anslutande yttervägg?

Ska ut på shoppingtur imorgon och det vore ju trevligt att för en gångs skull köpa rätt från början.
 
Snackar du innerväggar så är det i inga problem de du frågar om. Isoleringen tar ju inte i golvet. Har du så mkt fukt att även om du isolerar inne i stål reglarna skulle jag hålla mig därifrån. Annars duger det med en liten spalt på nån cm. Sen har vi ventilerade golv socklar som gäller, de är ju också organiska. Har du inte problem med fukt idag behöver du inte överdriva i mitt tycke. Håller själv på att göra 3 sovrum i källaren. Har bygg bilder i styleroom.se sök Mattias_jo1 kolla in mina album.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.