Hej,

Jag tänker bygga en innervägg för att dela källaren. På ena sidan finns trapphallen från övervåningen till tvättstugan. På andra sidan kommer ett sovrum som jag planerar att hyra ut med separat ingång. Jag skulle vilja ha en dörr som förbinder de två utrymmena.



Jag har några frågor om detta projekt:

1. Hur tjock ska väggen vara för att ha en bra insynsskydd/ljudsäker på båda sidor?

2. Någon speciell design för detta? Jag läste någonstans att om man lämnar lite luft mellan väggens 2 sidor ökar ljudisoleringen. Det var något som gisp, osb, isolarin 95mm - luft 10cm - isolarin 95mm, osb, gisp. Eller är det överdrivet?

3. Kan jag kombinera STÅLREGLAR och trä? Jag tänker använda STÅLREGLAR som det är i källaren, och golvet är täckt av kakel och en av anslutningsväggarna är utvändig en yttervägg av betong. Den andra väggen är gjord av gisp och det är en innervägg. Jag funderar på att använda STÅLREGLAR i all yta i kontakt med betong och kakel och trä på resten.

4. Hur mycket utrymme ska jag lämna mellan reglerna? CC 60 eller 45

Tack på förhand.
 

Bästa svaret

D deldan skrev:
Hej,

Jag tänker bygga en innervägg för att dela källaren. På ena sidan finns trapphallen från övervåningen till tvättstugan. På andra sidan kommer ett sovrum som jag planerar att hyra ut med separat ingång. Jag skulle vilja ha en dörr som förbinder de två utrymmena.



Jag har några frågor om detta projekt:

1. Hur tjock ska väggen vara för att ha en bra insynsskydd/ljudsäker på båda sidor?

2. Någon speciell design för detta? Jag läste någonstans att om man lämnar lite luft mellan väggens 2 sidor ökar ljudisoleringen. Det var något som gisp, osb, isolarin 95mm - luft 10cm - isolarin 95mm, osb, gisp. Eller är det överdrivet?

3. Kan jag kombinera STÅLREGLAR och trä? Jag tänker använda STÅLREGLAR som det är i källaren, och golvet är täckt av kakel och en av anslutningsväggarna är utvändig en yttervägg av betong. Den andra väggen är gjord av gisp och det är en innervägg. Jag funderar på att använda STÅLREGLAR i all yta i kontakt med betong och kakel och trä på resten.

4. Hur mycket utrymme ska jag lämna mellan reglerna? CC 60 eller 45

Tack på förhand.
Ja, allting beror på hur mycket ljud och buller som väggen ska stoppa. Kommer tvättmaskinerna stå nära väggen du tänkt bygga eller är det andra väggar emellan?

Har du utrymme för att bygga som i ditt exempel så har du byggt en "yttervägg" kan man säga, vilken står emot bra mycket ljud och buller.

Jag rekommenderar att du kör med huntonisolering (träfiber) istället för klassisk mineralull. Den dämpar ljud mycket mer effektivt, vilket gör att du kan ta en smalare skiva och minska djupet på väggen för att uppnå samma effekt. Huntonisolering må vara dyrare, men du får i gengäld mer golvyta och slipper dessutom kliande armar och irriterade luftvägar som dom flesta får från mineralull när du jobbar med materialet.

Du kan absolut kombinera stål och träreglar. Men vill du maximera ljuddämpningen så finns det speciella plåtreglar för ändamålet. Men dom är dyrare och förmodligen overkill för ditt projekt. Satsa hellre slantarna på huntonisoleringen då.

Om du ska ha 45 eller 60cc på reglarna avgör du själv. 45 ifall du vill köra med ergoskivor, alltså 90 breda skivor, eller 60 ifall du vill köra standardskiva på 120.

Det är i stort sett samma pris för 90 och 120 skivor, så vill du komma billigare undan så väljer du 120. Då behövs det dessutom färre reglar vilket också sparar lite pengar. Vill du hellre ha mer lättarbetade skivor och slippa värk i kroppen så väljer du 90.

Så som slutsats:
Jag hade nog kört som ditt exempel fast med 70 reglar istället för 95.
Plåtregel med filt mot väggar, tak och golv. Övriga reglar kan vara antingen trä eller plåt, allt efter budget.
Huntonisolering.
10-20 mm luft emellan båda väggarna, det viktigaste är att dom inte sitter ihop för då kan ljudet vandra i materialet.
Sedan kanske jag hade slopat osb skivorna och kört med dubbla gips istället. Gips dämpar ljud bättre, är billigare, och det går skruva upp ganska tunga grejer om man så vill.

Har du plats för att göra väggen tjockare får du givetvis ett bättre resultat, men jag skulle tro att detta duger rätt fint.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.