Hej!

Jag skulle vilja få lite tips på vad för innertak som skulle kunna passa i vårt kök som skall renoveras. Huset är från 1910 och det är orginalfönster (lösa innerförnster) med "ojämna" glasrutor alltså lite bubbliga. Just nu är det lite avlånga skivor (från 40-60-talet?) men de har målats så många gånger så färglagret ser tjockt och klumpigt ut samt högblank lite gulnad kulör. Vi vill inte ha någort slätt innertak för det skulle se för "perfekt" ut mot fönstren och golvet tror vi. Vi har tänkt sätta pärlspont på två av väggarna och då kanske det blir för mycket om man även har det i taket. Pappspänntak känner vi oss lite tveksamma till också.
Det blir nya köksmoduler men inte många, det blir lite mer öppna hyllor istället. OCH det är INTE orginalköket vi kastar ut ;)
Vi skulle bli glada om ni ville déla med er av era funderingar kring innertak!:)
Tack!
/Anna
 
Det låter som du har tretex i taket. Originaltaket finns säkert där under, så sätt igång o riv !!!
 
Det beror ju såklart helt på vad det är för hustyp. Berätta gärna lite mer.
Slott eller koja?
 
Under våra skivor i köket satt det pärlspont som nu är befriad från tusen dyckert, spacklad och målad med linoljefärg. Föregående ägare upptäckte pärlsponten när han precis målat masoniten tre gånger och lät den därför sitta kvar. Men det var väl värt besväret att riva ner skivorna. Den gamla, lite medfarna pärlsponten ger rummet - och hela huset - en helt annan stämning och karaktär.
För mycket pärlspont? Det tror jag inte. Vi ska sätta det på väggarna också, men pärlsponten bryts ju av med dörrar, fönster, skåp mm. Dessutom har vi valt en bredare variant, med kraftigare pärlor, till väggen som kontrast. Funkar utmärkt på den enda vägg vi hittills hunnit med.
Lycka till!
 
Man behöver ju inte ha pärlsponten på väggen ända upp till taket, kan avslutas med bröstlist och tapet ovanför, så blir inte intrycket så massivt.
 
Vårt 10-tals kök, hade ockragul pärlspont dold under alla senare lager. Vi valde faspont till väggarna för att bryta av lite, men man kan ju även välja lite olika dimensioner av pärlspont samt olika färg på tak och väggar för att det inte skall kännas som en pärlspontskub. Det kan nog knappt bli för mycket pärlspont....
 
I vårt förra hus som var ett typiskt sekelkifteshus klädde vi både väggar och tak med pärlspont. Taket och taklisten målade vi vita och väggarna med ca 5-10% grön umbra linoljefärg. Golvet var ett trägolv som vi målade i kanske 15% grön umbra. Jag har gått igenom mina bilder men tyvärr har jag ingen bild på hur taket och väggen såg ut ihop men vi trivdes väldigt bra med det och det kändes aldrig som om det var för mycket.

Är nog som Aof skriver... det kan nog knappt bli för mycket pärlspont... :D
 
I ett hus från 1910 där du säkert har lite takhöjd så passar det säkert med pärlspånt i både tak och på vägg. Jag skulle gjort som sagts tidigare i tråden. Riv med skivorna och kolla om du inte har pärlspånt under!:)
 
Tack så mycket för alla svar! Jag vet vad jag skall hem och göra i eftermiddag...riva innertaket! Nej ni har nog rätt att det inte blir förmycket pärlspont, luckorna kommer ju att vara släta.
Bra med det här forumet, man vågar gå vidare med sina ideer och stänga öronen för standardsnickarens "goda råd"!

/Anna
 
Frolsson: Slott eller koja, tja vad skall man säga, en koja som kan bli ett slott kanske?
Det är ett enklare hus men inget torp på stor tomt i ett litet sdamhälle med ett uthus till. Det har en liten nationalromantisk touch; ljusgul puts, höga fyrluftsfönster och en glasveranda i ett hörn på huset. Brant tak med en träbåge under takfoten på framsidesgaveln. Takhöjden nere är 2.65 och uppe är det 2.45. Ca 120 kvm.

/Anna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.