Hejsan
Jag ska inreda min övervåning och tänkte sätta upp spårpanel i innertaket. Takstolarna är cc120.

-Kan man sätta upp panelen direkt på cc120 eller blir det för stort avstånd?
-Kan man köra flytande, alltså att skarvar hamnar mellan takstolarna, borde hålla då panelen ju är spontad?
-Ovanför panelen sitter diffspärr och sen 435mm isolering. Räcker det att spårpanelen håller uppe isoleringeneller måste man sätta läkt?
-Kan man köra spårpanel i badrum eller bör man köra med de nya reglerna för väggbeklädnad även i tak där?

Tack på förhand/ niklas
 
S
kör med glespanel 22x95 cc 30 över takstolarna, gjorde jag, förresten skam du ha panelen liggande eller stående?
i badrummet har jag glespanel cc 30 och huntonitskivor.
 
hej
tack för svar!
problemet är att jag ska ha spårpanelen tvärs takstolarna, så glesning blir två lager om jag måste glesa... gör man så eller finns det andra lösningar?
 
S
Det vet jag inte.
 
Du kan kortla i mellan takbjälkarna, 28 mm upp från underkanten, och sedan fästa glespanel i kortlingarna. 60 cc räcker säkert, alltså en gles mellan varje par takstolar.
 
Jag skulle inte montera takpanelen löpande (eller flytande som du skriver). Det blir helt enkelt mkt snyggare att montera skarvarna i raka rader.

Jag monterade mitt innertak i större delen av huset löpande då den redan var ändspåntad men ångrar mig bittert nu. Skarvarna har torkat isär någon millimeter och då taket är vitlaserat så är det svårt att dölja dessa så här i efterhand.

/V
 
Hela föräldrahemmet var byggt med löpande panel med cc120. Tror det var ca 20 mm tjockt. skulle tippa att det var 22X120 som sen var hyvlad och profilerad
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.