hade tänkt o sätta ett innertak med pärlspont i köket.
Måste jag regla taket med glespanel typ 28x70 eller kan man sätta råspont 22x95 eller 17x95.
Jag måste regla längsmed pärlsponten annars måste jag sätta panel på tvären.
kan tillägga att takstolarna som jag skall regla mot är c/c 1200.
 
Jag förstår inte, ska pärlsponten sitta kors mot de befintliga bjälkarna, och du tänker regla på så att det nya virket alltså hamnar parallellt med pärlsponten? Det funkar ju inte. Om du ska ha pärlsponten kors mot bjälkarna tycker jag att du kan sätta den direkt på bjälkarna c/c 1200. Vet i och för sig inte om detta är brukligt förfarande eller allmänt anses fungera, men mina föräldrar har det så i sin kåk och det har inte hängt ner sig för fem öre på tjugo år. Beror förstår på hur tjock panelen är, och jag vet inte hur tjock deras är.

Om du ska lägga på ett lager till tycker jag att du ska köra med minst 28 mm tjockt virke, annars blir det så lite att fästa i.
 
precis,brädorna ska sitta kors mot takbjälkarna ,sätter jag upp glespanel får jag sätta dem väldigt tätt(brädans tjocklek) känns lite över arbetat om man jämför med vanlig takpanel där det räcker med 300 c/c
 
Annars kan du ju sätta upp nya reglar, parallellt med, i samma höjd som och mellan de befintliga bjälkarna. Det är ju busenkelt, och då får du i alla fall c/c 600.
 
ja det är ju en variant oxå.
Har inte kollat hur tjocka panel brädorna är.
Mitt befintliga tak är ca 25mm som jag ska ta bort och jag vill inte höja takhöjden för mycket,vill inte ha en för stor glipa mellan tak och vägg.
Men annars blir det ju förstås lite smidigare och lite mindre material.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.