HJÄLP!!!!
Håller på att renovera min sekelskifteslägenhet. vad ska jag göra med taket? jag började med att pilla bort sprickor och flagor, spacklade, slipade och målade ett lager vitfärg. upptäckte till min fasa att första lagret färg är limfärg... Är många färglager, typ3mm tjockt. nu har jag märkt av sprickor och att börjar man pilla med kniv så slåpper lagret in till betongen!! Vad göra? :'(
 
Jag skulle tvätta alternativt skrapa ner hela taket.
 
Tack för svaret! Riktigt skitjobb att skrapa tak.... Sitter rätt bra på sina ställen. Finns det inga knep eller kemikalier så det går fortare? Eller är det bara till att skrapa? :p
 
Vatten löser limfärg, men du har ju målat ett lager av en annan färgtyp så det kan vara svårt att blöta igenom det lagret.
 
Har gått igenom samma trauma i vår lägenhet. Limfärg och annan färg blandat i x antal lager. Började med att måla en gång. Inge bra... Spacklade över några småområden och målade igen. Blev inge bra... Skrapade då ner all färg (ett hästjobb!), spacklade och försökte sätta väv över. Blev om möjligt ännu sämre... Väven veckade sig och jag höll på att bli vansinnig. Kontaktade då ett proffs. Han kom in som en virvelvind och bredspacklade hela taket, satte upp väv och spacklade skarvarna. Sedan målade vi själva. Blev kanonbra! Vissa saker skall man helt enkelt lämna över till proffs. Fast skrapandet kan man göra själv, för det är (bara) tidsödande, inte svårt.
 
Gränsen är snart nådd! Vansinnet nära... Börjar luta åt gipsskivor... Har skrapat för glatta livet men känns som att taket är oändligt. >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:(
 
skrapa bara ner det lösa (det som lossnar) sedan får du "Patenta" d.v.s ta en oljefärg och stryka in ordentligt I och Runt hålorna, sedan ska det bara spacklas igen och så är det lugna gatan igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.