Pga av otätt yttertak har mitt innertak i sommarstugan blivit rejält vattenskadat. Yttertaket är fixat sedan några år men nu tänkte jag göra något åt innertaket. (Gjorde en "kosmetisk" renovering för två år sedan genom att måla om taket, men de gamla fuktfläckarna har kommit fram igen.) Tyvärr är taket inte helt rakt utan hänger ned emot mitten (rummet är ca 8x5meter) och jag misstänker att gipsskivor, som ju är så tunga, skulle göra att taket bågnar ytterligare. Kan någon ge råd om anat innertaksmaterial jag kan använda?
 
Det finns takskivor av olika slag. Bl.a gips fast mycket mindre än vanliga väggskivor. De har en fasad kant så när man monterar dem tillsammans så är det meningen att skarvarna ska synas (för att slippa spackla). En del tycker det är snyggt , andra inte.
Sen finns det skivor i spån, ofta beklädda med någon plast som går att måla senare om man önskar. De är ofta spontade och ganska lätta att jobba med. Vidare kan man tänka sig olika former av panelbrädor, mer eller mindre profilerade. Dessa kan man måla eller lasera.
 
Tack för råd. Jag var kanske inte tillräckligt tydlig i mitt brev. Jag har inte gips nu, utan någon form av skivor i lättare material. Det är de som är helt fuktskadade. Vad jag menade var om man sätter dit gipsskivor nu, för att få ett fräscht innertak, så misstänker jag att takstolarna inte kommer orka med tyngden. Kanske rentav knäckas. Därför så söker jag ett lättvikts material att ha i taket. Vad för takkonstruktion jag har vet jag ej, jag är ju amatör  ;). Huset är byggt i funkisstil med ett nästan platt tak. Vinden är därmed knappt "krypbar". Som isolering ligger det sågspån på en glespanel och sedan de fuktskadade skivorna. Det är inte speciellt högt till taket i rummet så jag önskar behålla så mycket som möjligt av höjden, samtidigt som kanske man behöver isolera lite?? Och sågspånen önskar jag kunde stanna där de är, vill alltså inte ta bort glespanelen. Så frågan i stort, vad finns det för lättviktsmaterial man kan använda som innertak? Alternativet med Swanboard som Byggaren föreslog verkar bra, eller? Vad för isolering är bäst om man bara har en 5-6 cm att utnyttja?  Undrar Total amatören ::)
 
Har ett liknande dilemma i fritidshuset byggt i början på 70-talet. Taket är ett sadeltak med krypvind och gammal glasullsisolering. Innertaket är någon form av board som blivit skadad runt skortstenen av en gammal fuktskada som nu är åtgärdad iom att yttertaket bytts. Jag hittar inte liknande skivor på marknaden idag och vi skall ev utöka vardagsrummet genom att riva ett sovrum, i sovrummet är det inte samma typ av innertak så förr eller senare skall hela innertaket bytas för att få en snygg helhet, självklart vill jag ha en lösning som är hyggligt billig. "Färdiga" innertak av olika typer verkar ligga runt 100:-/kvm och uppåt, lika mycket om man vill ha typ spontad panel eller liknande och jag känner att de tusingarna behövs till andra åtgärder. Nedanstående exempel kräver visserligen spackel, färg och lite mer jobb än "färdiga" lösningar.

Vanliga gipsskivor, ca 50:- skivan (~12:-/kvm), enkelt men "tråkigast" utseende utan liv eller struktur. Antagligen den billigaste åtgärden?

Takgips, 600x1200, ca 30:- skivan (40:-/kvm), enklare i och med den mindre skivan och man slipper spackla skarven, den "synliga" skarven tycker jag ser ganska bra ut. Dyrare än vanligt gips.

Råspont, ca 40:-/kvm som man sedan vitmålar. Har sett exempel på detta och det ser bra ut, lite mer liv i taket.

Någon som har något annat förslag eller åsikter ang. ovanstående?

Sen så har jag följande fundering ang montering:

Antingen smälla upp det nya innertaket över det gamla. Inget skräp, damm och jobb av att dra ner det gamla taket. Några nackdelar med detta? Alternativet är ju att dra ner taket till glespanelen och montera det nya.

En fundering som tillägg till ovanstående är om det är någon idé eller överhuvudtaget gångbart att isolera med cellplastskivor mellan glespanelen/gamla innertaket och det nya innertaket som en temporär/kompletterande åtgärd fram tills/efter det att vinden isolerats om? (vilket antagligen dröjer några år så som det ser ut nu) Jag skulle utan problem kunna offra kanske 30-50 mm för detta ändamål, är det lönt?
 
Tack för tipsen när det gäller innertaket, låter som att det skulle kunna bli snyggt med en vitmålad panel med svart bakgrund och relativt breda springor. Har du något bildexempel på någon som gjort något liknande?

När det gäller isoleringen så är den väldigt dålig ja, gissar på att det är kanske 50-60mm glasull som sjunkit ihop till hälften kanske. Idag sitter inte isoleringen mot yttertaket utan "ovanför" innertaket om man säger så, vindsutrymmet är helt oisolerat. Tänkte att det kunde bli en hygglig nödlösning så länge och sen ett komplement när man gör det ordentligt om ett par år. Men kanske får man bita i det sura äpplet över denna vintern och gör ett rejält jobb nästa sommar.
 
1) Skall leta runt lite.
2) Jo eftersom vindsutrymmet är åtkomligt via lucka på gaveln så är det inga problem att plocka bort och lägga den nya isoleringen därifrån det var så jag tänkte. Men är det som du säger att de 30-50 mm inte gör någon större nytta så är det ju bara att strunt i ändå.

Tack för hjälpen så länge.
 
  • Gilla
JohanB_
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.