Hej,

Är det nån som vet hur man monterar bort de här innertakskivorna som verkar vara från 70-80 talet. Tog bort taklisten men skivorna var inte spikade där. Fick en vattenskada igår och skulle vilja ta bort skadade skivorna för att se om det är ngt mer som måste bytas. De två skadade skivorna hänger lite där de möts, risken är stor att hela eller delar av innertaket rasar. En annat problem är att de inte finns längre att köpa:(.
Se bifogade bilderna, huset är byggt 1974.
 
  • Vattenskadade innertakskivor med brunaktiga fläckar och avlägsnad taklist i ett hus från 1974.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenfläck och skada längs skarven av innertakskivor med borttagen taklist i ett hus från 1974.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenskadad innertakskiva från 70-80 talet med ett hål runt elinstallation, skivornas fogar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 70-tals innertakskivor vid en öppen taklist med synlig bjälke och en takkrok.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit innertak med synliga skarvar och två vattenskador som får takskivorna att bukta nedåt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Riv ner och ersätt tretexen med gips.
 
Det blir ju antingen det eller Huntonit, har öppen planlösning och det är ca 90 kvm som måste bytas. Nu tänkte jag mer som en akutlösning att byta bara de skadade skivorna.
 
Är detta ok? Det är nån vattenavvisande folie som jag jag har tejpat över. Under kommer isolering och åldersbeständig folie.
 
  • Vattenavvisande svart folie tejpats över träbjälkar nära fönster och gardin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det läckagepunkten i yttertaket som du tejpat igen från insidan?
 
Det har ju läckt in där men det är inte själva yttertaket utan träkonstruktion under balkongen/taket, hus med 1,5 plan med snedtak. Tänkte om det blir kondens så blir den stäende mellan isolering och "tejpen".
Där jag har gjort är att tejpa ihop ett vattenavvisande papper som satt där redan från början.
Tätningen är utfört på utsidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.