Jag håller på bygga innertak i 3 rum,ny konstruktion. Jag tänkte köra med regel 45x95 med 60 cm avstånd mellan reglarna och sedan lägger på byggplast under reglarna och köra tvärt med glespanel över reglarna med 60 cm avstånd mellan glespanel och sedan lägger spånskivorna. Ovan på byggplast tänkte isolera med 120 mm isoleringsskivor.
Skall jag köra så? Tacksam för tips.
 
  • Innetak.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vanligtvis glesar man med cc300 vid montage av undertak. Men eftersom du ska montera upp folierade takskivor, så följ tillverkarens anvisningar på cc-mått. Kan skilja lite mellan olika tillverkare.

I övrigt ser det ut som en vettig lösning. Dock funderade jag på en sak, har du mer utrymme uppåt eftersom du ska isolera 120mm men bara montera 95mm reglar?
 
Ja, det finns mer utrymme uppåt. Bloink, Vad menar du bara montera 95 mm reglar?
 
Tänkte bara på att du ska isolera med 120mm men regla med 95mm. Men eftersom du har plats uppåt så verkar det inte vara något problem att få plats med 120 isoleringen :)
 
Hmmm... Menas inte TS att 95 +28 blir lagom till 120 isolering, då blir visserligen isoleringen ihoptryckt av glesen. Men det kanske inte gör så mycket (vet ju inte om det är mellanbjälklag eller tak).
 
Det är så att det finns redan plåttak med stål konstruktion över hela byggnaden vilken är en stor lokal. Kvar utrymme uppåt mellan 0,3-1,0 meter. Jag vet inte om det spelar för någon roll.
Bloink, tillverkarens anvisningar på cc-mått är 30 cm om jag bygga innertak tvärs, jag förstår inte varför 30 cm och inte 60 cm mellan glespanel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.