Hej!
Håller på att planerar mitt hittills största amatörhemmaprojekt.
Jag har en fråga till er kunniga, jag skulle vilja sänka taket lite för att få in spottar, taket ifråga är idag av betong som är målat.
Min fråga är vad för material jag ska använda och lite hur jag ska bygga det för att inte riskera mögel.
Efter att ha renoverat andra delar i källaren har jag lärt mig att bygg in så lite som möjligt och tillåta luft att kunna cirkulera för undvika att få fuktig luft att stanna där den inte ska. Finns säkert olika skolor där men har fungerat bra hittills :).

Min tanke just nu är att sätta våtrumsgips liknande denna:
https://www.byggmax.se/våtrumsgips-p07001

Använda aluminiumreglar, ha 5cm springa i regelskarvarna och kanske borra något hål här å var i dem, samt lämna en 1cm springa runt hela taket(ej i dusch) för att få luften att cirkulera gött. Men det kanske är onödigt...

Här är fin paint skiss där dom röda strecken representerar där taket ska vara.
Enkel skiss av badrumsplan med röda streck för taknivå, markerade områden för badkar, bastu och dusch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är ju lite så när man är en glad amatör, man undrar ju om man tänker i rätt banor eller är helt ute å cyklar.
Så kom gärna med era åsikter och kritik :D.
 
Redigerat:
Eftersom ingen verkar veta kommer jag köra på det jag tänkt så får tiden utvisa om det var rätt eller inte ;)
 
Är taket fint idag? Finns uttag för belysning? Enligt mig överkurs att sänka och sätta spottar. Finns fina armaturer med spottar på armar om taket är ok idag.
 
Taket är "fint" med då det har vart ett gammal pannrum är det ganska så rejält sotigt och behöver målas med spärrfärg etc. Finns uttag för belysning då det sitter en armatur i taket idag.

Överkurs är ok, detta rum sak bli hjärtat i huset så vill gör det där lilla extra även om det kan ta tid :), men tack för input!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.