Hej, vid renovering har grannarna ovanför oss orsakat en vattenläcka ned till våran lägenhet (hus från 1914). En besiktningsman från BRF:s försäkringsbolag har med fuktmätare konstaterat fukt i delar av taket i vårt kök & intilliggande rum, cirka 4-5 kvm. Inspektion gjordes ett par dagar efter vattenläckan (åtgärdades direkt). Resten av lägenheten klarat sig. Besiktningsmannen ansåg att man måste riva ned innertaket där han mätt upp fukt, för att undvika mögel i innertakets vassmatta. Mina frågor till er är: 1. Tror ni också innertaket behöver rivas? Grannarna ovanför har rivit upp sitt trägolv och tagit upp fyllningen mellan bjälkarna för att torka upp ända ned till vårt taks träplankor (på vilka vassmatta är spikad & ovanpå detta är det puts). Eller räcker det med att grannarna torkar "uppifrån"? 2. Hur gör man i så fall för att återställa innertaket? Vassmatta som spikas på träplanken? Vad för slags puts? Kalkbruk? Ska man putsa i flera lager? Behövs putsnät som armering av putsen (se bild)? Tips på instruktions-broschyr/film? Jag skulle behöva hjälp och råd om hur man sätter upp ett innertak med vassmatta och kalkbruk, har letat på nätet men hittar bara hur man reveterar putsade väggar. Om jag inte tror jag klarar det själv, tips på hantverkare som gör den här typen av innertak? Tack på förhand för svar! Vänligen Johannes Jacks
 
  • Rulle av metallnät mot en ljusgrå bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Var i landet är det?

Du bör använda vassmatta med hönsnät och luftkalkbruk (kulekalkbruk eller CL90).
 
R
J Johannes Jacks skrev:
Hej, vid renovering har grannarna ovanför oss orsakat en vattenläcka ned till våran lägenhet (hus från 1914). En besiktningsman från BRF:s försäkringsbolag har med fuktmätare konstaterat fukt i delar av taket i vårt kök & intilliggande rum, cirka 4-5 kvm. Inspektion gjordes ett par dagar efter vattenläckan (åtgärdades direkt). Resten av lägenheten klarat sig. Besiktningsmannen ansåg att man måste riva ned innertaket där han mätt upp fukt, för att undvika mögel i innertakets vassmatta. Mina frågor till er är: 1. Tror ni också innertaket behöver rivas? Grannarna ovanför har rivit upp sitt trägolv och tagit upp fyllningen mellan bjälkarna för att torka upp ända ned till vårt taks träplankor (på vilka vassmatta är spikad & ovanpå detta är det puts). Eller räcker det med att grannarna torkar "uppifrån"? 2. Hur gör man i så fall för att återställa innertaket? Vassmatta som spikas på träplanken? Vad för slags puts? Kalkbruk? Ska man putsa i flera lager? Behövs putsnät som armering av putsen (se bild)? Tips på instruktions-broschyr/film? Jag skulle behöva hjälp och råd om hur man sätter upp ett innertak med vassmatta och kalkbruk, har letat på nätet men hittar bara hur man reveterar putsade väggar. Om jag inte tror jag klarar det själv, tips på hantverkare som gör den här typen av innertak? Tack på förhand för svar! Vänligen Johannes Jacks
Jag tycker att det är vettigt att riva ned det då bjälklaget annars riskerar att mögla, då det inte tillåts att torka tillräckligt fort..

Revitering brukar man kalla det vassmatta med ståltråds nät typ hönsnät som spikas upp men kramp spik och sedan putsas med kalkbruk, kalkbruk får man inte puts i tjocka lager så räkna med 2-3 påslag..


https://sundabyggvaror.se/produkt/bruk/putsnat-armering/vassmatta-for-revitering-18x12-m/
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Varmt tack för bra synpunkter till signaturen "Rejäl"!
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
C
Lycka till dock med att få en vanlig byggfirma idag att jobba med vassmatta och luftkalkbruk. Sånt har de inte ens sett på vykort. Så helt rätt att du efterlyser konkreta tips på utförare (berätta vart i landet du finns).

Annars ett trevligt material att jobba med. Går definitivt att göra själv, men just en 4-5 kvm tak är ett mindre lämpligt nybörjarprojekt skulle jag vilja säga.
 
Jag hade frågat mig om det verkligen är värt allt jobb att riva ner hela innertaket och sen bygga upp det igen. Låter ju som goda förutsättningar för att det ska torka upp, grannarna har öppnat upp sitt golv, det är inomhus, material som andas, lätt att hålla koll på. Om grannar öppnat golvet är ju konstruktionen helt öppen, allt som är kvar mellan dig och grannarna blir väl en rätt solid skiva av brädor, vass och puts. Möglar det någonstans är det ju på ytan, och om det hinner mögla någonstans så dör ju möglet när fuktigheten sjunker och att det ska bli fuktigt igen låter osannolikt.
 
  • Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
Hej "cpalm", varmt tack för ditt svar! Jag förstår verkligen att det kanske är en lite bortglömd metod för innertaks-konstruktion. Det är väl gips-skivor som är vanligt nuförtiden. Jag bor i Stockholm. Många gamla hantverks-metoder lever dock kanske kvar i andra delar av landet, och allt finns inte i Stockholm.
Och varmt tack "Snappahaneklanen" även för ditt svar! Det är också så som jag är benägen att tänka, att det borde finnas förutsättningar för materialen att torka, och därmed slippa riva ned delar av innertaket.
Tack båda två! Vänligen Johannes
 
Är golvet ovanför fortfarande öppet, blir det lite extra varmt hos er, så går värmen upp i taket och torkar ur ert tak. Materialet i taket är luftigt och släpper igenom värme. Bättre med värma än att försöka med nytt innertak. Om så är, så är det nog enklare och billigare med ett nytt gipstak och framför allt, ni kan inte vara
kvar i LGH då det kommer att damma häftigt, när taket rivs.
 
BirgitS
J Johannes Jacks skrev:
2. Hur gör man i så fall för att återställa innertaket? Vassmatta som spikas på träplanken? Vad för slags puts? Kalkbruk? Ska man putsa i flera lager? Behövs putsnät som armering av putsen (se bild)?
Är du säker på att det är du som behöver återställa innertakets revetering?
Föreningen är ansvarig för huset stomme och du för ytskiktet. Jag vet inte var gränsen går när det är reveterat tak, men har du tagit reda på att det är du som är ansvarig för reveteringen och inte bara själva målningen?
Bra att vara säker innan du lägger en massa tid på det.

Har du kontaktat ditt eget försäkringsbolag?
Därifrån kan du få ersättning för återställning av ytskiktet, så de bör veta vad som är gränsen för det.
En del försäkringsbolag har avtal med företag som de vill ska göra återställningen medan andra låter dig välja fritt. Många gånger kan företaget som återställer åt föreningen tänka sig att fortsätta med ytskikten också.
 
Hej jonaserik, tack för dina synpunkter! Och tack BirgitS! Du har helt rätt, det är bostadsrättsföreningen som ansvarar för att återställa innertaket. Vi, dvs jag och grannen, har haft en besiktningsman från bostadsrättsföreningens försäkringsbolag som besiktigat båda lägenheterna. Beslutet från bostadsrättsföreningens och mitt försäkringsbolag (det råkar vara Trygg Hansa i båda fallen) är att det är föreningen som ska bekosta eventuella åtgärder av taket. Bra att du tar upp det där med om man kan välja utförare eller inte! Man vill ju att det ska bli en bra återställning av innertaket. Vänligen Johannes
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hej alla, återkoppling om upplösningen på vattenskadan. Besiktningsman från Trygg Hansa, som också var anställd av byggfirma som skrev åtgärdsförslag på vad som skulle göras efter vattenläckan, och som då också skulle få jobbet, lämnade ett mycket omfattande åtgärdsförslag med nedtagning av taket, rivning av platsbyggt, ursprungligt köks-skåp, rivning av ursprungligt golv m.m. Byggfirman åtog sig att återställa till "modern standard". Grannarna ovanför och undertecknad avböjde detta åtgärdsförslag. Grannarna tog upp allt material ur golvet och torkade ut runt bjälklagret. Ny fuktmätning (av oberoende firma) i deras golv och mitt tak visade att det var torrt. Jag tog ned pust längs med gammal elledning i taket, en elledning som jag ändå behövde byta. Det var torrt och vassmattan var helt utan mögel-angrepp. Avslutningsvis gjorde jag luft-test (https://mögel-test.se/p/lufttest/) avseende mögel och det var helt utan anmärkning. Så sammanfattningsvis så fick grannarna torka ur sitt golv under en förlängd period, det golvet var ändå redan öppet. Och jag frilade en gammal el-ledning som jag ändå skulle byta. Därutöver slapp vi omfattande ingrepp och kunde behålla innertaket. Lärdomen är att låta besluten ta tid och att ifrågasätta besiktningsmannens åtgärdsförslag som visade sig vara jävig. Vänligen Johannes Jacks
 
  • Gilla
yonna och 3 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.