Hej

Nu har jag köpt min första lägenhet, och då är det äntligen dax att börja fixa och trixa själv!

Jag ska sänka mitt tak i sovrummet med 4cm. Rummet är ca 14kvm stort.
Det jag undrar är hur ska jag fästa upp träreglarna i det befintliga taket? (Det befintliga taket är av betong).
Räcker det med röda plugg? Hur många fästpunkter behävs per/m? Rummets bredd är 307! Man vill ju inte att det ska trilla ner när man ligger o snosar :)

Tack på förhand// Johan
 
Milkshaken
Det ska räcka med gröna eller Gråa pluggar ja och rejäla träskruvar.

När du ändå är inne och sänker taket så glöm inte att lägga in extra eluttag odyl. alltid bra att ha och dessutom kan du förbereda för flera eluttag i väggarna om du så önskar.
lägg även in eventuella förstärkningar om du ska ha tunga saker i taket. typ högatalre, fläktar odyl...
 
Plugg och skruv låter jobbigt.
Testa express hylsor eller kanske betong skruv.
Eller långa spikplugg.
Jag hade kört med express hylsor.
cc60.

Mvh Putte
 
Milkshaken
ja långa spikplugg går oxå såklart....
 
Tackar för alla svar!
Hann dock köpa 8mm (grå) plugg samt skruv idag innan jag såg era svar!
Får bli plug o en massa skruvande i detta tak, men det kommer ju snart fler tak att angripa:)!!
 
Milkshaken
Det är smidigt med spikplugg, men om det fuckar, låt säga att man kröker en spik odyl, så kan det bli mera förödande, då det ibland sliter sönder materialet man vill fästa.
 
Har du inte en riktig borrhammare att borra med så hyr en. Glöm slagborren, den är bara slöseri med tid
 
Jag använde mig av en billigare slagborr,, grymt svettigt och jobbigt!
När jag ska börja med dom andra taken så kommer jag förmodligen att hyra en borrhammare!
 
Det rekommenderas som sagt varmt. En bra hilti och du kommer att uppleva betongen som vilken behändig trävägg som helst att borra i
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.