Hur olämpligt är det att bara använda det råa spontvirket som innertak i ett kök, och måla det?

Vi gör om hela köket och idag sitter det några mm masonit spikad direkt på spontvirket mot takstolar/vinden. Masoniten är klädd med vävtapet och några lager färg, säkert lite tätare köksfärg.

Vinden är nyligen isolerad i bjälklaget men oisolerat yttertak, dvs ovanför det här spontvirket ligger några dm typ rockwool, sedan ett plankgolv och sedan vinden som håller närapå utomhustemperatur. Så jag inser att det finns risk för kondensation och mögel om fuktig köksluft sugs upp där. Även om dagens lösning inte är supertät så är den ju tätare än bara spontvirke.

Jag vill helst slippa regla upp och sätta gips eller typ Huntonit, då det ju dels är en massa jobb och dels väl bygger typ 6 cm i höjd, höjd som vi helst behöver till skåphöjd. Dessutom skulle det matcha taken bredvid med vitlackat trä.

Så om målad råspont är en dålig idé - vad kan man hitta på istället som är enkelt att göra och som inte snor så mycket takhöjd?

2013-07-31 00.59.24.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Renoveringsgips
 
....eller vanlig 12 mm gips som du skruvar direkt på sponten. Varför regla när du redan har trä att skruva i?
 
Svar som jag ville höra, tack! De flesta jag pratat med i byggbutikerna har varit inne på reglar för att det ska bära bättre, de trodde inte att spontvirke var tillräckligt. Det kan förstås vara ett skäl att köra 6 mm, halva vikten direkt.

Ska riva ner alltihop och se om det spontvirket ser plant och fint ut. Men ytan ser ju tillräckligt bra ut redan idag med tunn masonit (dock en liten vattenskada från läckage i gamla yttertaket, och ful väv, så jag vill ta bort det), så det lär ju bara bli bättre redan med 6 mm gips.
 
Varför skulle det inte funka att bara måla råsponten ifall den ser fin ut?
 
Kolla om det är plast satt på varma sidan av isoleringen. Gör du enklast från vinden. Om huset är hyfsat modernt bör det finnas plast. I sådana fall spelar innertakets täthet ingen roll. Det är plasten som ser till att fuktig luft inte kommer upp på vinden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.