Hejsan!
Ska börja renovera källaren nu under vintern och har lite funderingar angående innertaket...
Sitter idag skivor som är av varierande storlek men de största är ca 2000x1000. I källaren har finns det idag en tvättstuga och ett gammalt pannrum som idag inte används. Nu är ju frågan... vad tycker ni att det ser ut som?
Eternit?
Täckta innertaksskivor med oregelbunden storlek och en tänd ljuskälla i ett källarutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detaljbild av storleksskillnader mellan gamla takskivor i en källare, möjliga tecken på eternitmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tätt monterade skivor i ett källartak med synliga skarvar och vit elkabel längs väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på ett strukturerat innertak i en källare med synliga skarvar och ojämnheter, möjligt eternitmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitmålat innertak i källare med synliga skarvar mellan stora skivor, bredvid ett fönster och ovanför en element.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om det nu skulle vara eternitplattor... vad är bästa att göra? Som jag har förstått det så är eternitplattor helt ofarligt så länge man inte borrar eller knäcker plattorna så att det bildas damm? Vilket kan bli en utmaning känns det som om man ska få ner dom hela..
Är det kanske bäst att låta skiten sitta kvar och sen sätta upp ett annat innertak utanpå? Tips på något snyggt innertak och tillvägagångssätt mottages gärna!
 
tommib
Japp, ser ut som eternit (eller internet, men det är också asbest). Misstanken stärks också av att där varit pannrum.

Antingen sanera enligt konstens alla regler eller låt sitta och bygg in. Det svåra är att få upp ett innertak när du inte kan borra upp några fästen.

Jag hade nog sanerat. Ta in offerter åtminstone.
 
E
Jag tror att vad Tommy försöker beskriva är att det kan vara någon form av eternit eller femtiotalets gipsskiva Internit.

Här har du lite vad det innebär, jag håller med Tommy om att inte bygga in det, behåll eller ta bort tycker jag.
 
Sanera kan du göra själv utan att det behöver vara varken dyrt eller avancerat. Använd engångsoverall, handskar och andningsmask. Plocka ner försiktigt utan att bryta sönder i onödan. Skicka ut det genom fönstret om det går och du slipper bära det genom huset.
Våttorka efteråt, klart
 
tommib
Ja, det skulle stå internit där. För att vara tydlig så innehåller internit asbest.

Det är inte så bara att plocka ner skivorna och våttorka. Asbesfibrer blir inte blöta av vatten pga sin storlek och vattnets ytspänning, man måste använda asbestbinder. Skivorna är också spröda och kommer troligen gå sönder när de hanteras. Det är lämpligt att ha ett undertrycksaggregat och en sluss för att förhindra spridning.

Jag har gjort just den där operationen, men i ett garage. Det var ett helvete att få ner skivorna. Dessutom ska de lämnas in någonstans och även då måste de troligen delas.

Visst går det att göra själv, det är inte raketforskning. Frågan är om det är värt huvudvärken.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
hej, inte bara att slänga ut, jag har för mig att containern ska vara märkt med gulsvart tejp där det står asbets på, och inkapslad??
 
S Synonymt skrev:
hej, inte bara att slänga ut, jag har för mig att containern ska vara märkt med gulsvart tejp där det står asbets på, och inkapslad??
Det är nästan 3 år sedan TS skulle börja niva ner taket. Så vi kan anta att han redan är klar med det
 
  • Haha
hannixx
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.