I en tillbyggnad av vårt hus med källare bygger vi ett hemma-spa på 32kvm.

Vi kommer ha ett platsbyggt permanent bad, alternativt ställer vi in ett prefabricerat Spa-bad. Väggar och golv är massiv betong och kommer tätas med diffusionsöppet rollat tätskikt, och taket är ett Peva samverkansbjälklag.

Jag vill nu ha tips på bra och snygga undertak att använda i ett utrymme som periodvis kommer vara väldigt fuktigt, men som ändå skall kunna nyttjas som en skön och snygg miljö att umgås i.

Rummet är ventilerat som en del av FTX-systemet i huset, men jag har installerat en 200mm kanalfläkt på egen brytare just ovanför badet för forcerad ventilation som kommer köras när locket är av. Eventuellt sätter jag även styrda spjäll på FTX'ens kanaler för att inte få in fukten i husets system, men det har jag inte utvärderat ännu.

Tips på snygga tak alltså.. :)

Jag har funderat på allt från ribbor i lärkträ till olika typer av gipsskivor, klicktak eller akustik-plattor, så är öppen för förslag. Gärna med produktlänkar.
 
Jag hade gjort ett installationsskikt med 45reglar och sedan klätt med ribbor med 2-3 mm mellanrum, kanske foglist (finns färdiga i vitt, furu eller klarlackad ek (bara att spika dit med dyckertpistol). Tänk trädäck fast i taket. Just klarlackade kanske är dumt med tanke på fukten då de inte är lackade runt hela ytan...Fläkt och annat kan sitta gömda ovanför. Fälla in lite led-lampor 25mm eller så.
 
  • Gilla
David_Berglund
  • Laddar…
Ja det är något sådant här jag menar när jag refererar till ribbor i inlägget ovanför. Tycker det är jättesnyggt, men bättre hälften är mera tveksam.

Här finns det ett klicksystem som verkar klockrent men priset blir mindre lockande tyvärr. https://unikavaggar.se/ribbtak/ribbor

Men tar gärna fler tips på lämpliga lösningar. :)

Tak med parallella mörkbruna träribbor och infällda spotlights som refererats till i byggdiskussion.
 
  • Gilla
larssad
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.