Hej - håll i er: låt mig presentera vårt vackra källartak! Det är ett riktigt hemmabygge från ca 60-talet tror vi. Vad vi har hört så började dåvarande ägare bara att gräva sig rakt utåt genom en vägg från en vad som då var en mindre källardel. Så man kan säga att dräneringen där har varit en utmaning. Ytan är ca 3,5 x 7 meter.

Nu funderar vi dock på vad vi ska göra åt taket i denna grotta. för att det kanske ska se något trevligare ut. Vi tror att man i stort sett bara har kastat upp bruk. På något ställe är det marginellt jämnare. Men sedan har man tröttnat.

Det borde väl gå att fästa något på bjälkarna, men kruxet är att takhöjden vid bjälkarna är 190, och vid bruket ca 200 cm. Och vi behåller gärna så mycket takhöjd som möjligt då vi har en idé om att kunna få in ett litet hemmagym här längre fram. Jag har funderat på om det går att slipa taket, men ingen har riktigt nappat på idén.



Jag ville egentligen bara lägga ut frågan då det kanske finns lösningar som jag inte tänker på. Är förstagångshusägare och lite novis. Och här finns ju mycket kunskap och bra idéer.
 
  • Två delar av en källare: vitmålade väggar, synliga rör, lavabo, grov takyta, arbetsbänk, tvättmaskiner i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Dynamobonka skrev:
Hej - håll i er: låt mig presentera vårt vackra källartak! Det är ett riktigt hemmabygge från ca 60-talet tror vi. Vad vi har hört så började dåvarande ägare bara att gräva sig rakt utåt genom en vägg från en vad som då var en mindre källardel. Så man kan säga att dräneringen där har varit en utmaning. Ytan är ca 3,5 x 7 meter.

Nu funderar vi dock på vad vi ska göra åt taket i denna grotta. för att det kanske ska se något trevligare ut. Vi tror att man i stort sett bara har kastat upp bruk. På något ställe är det marginellt jämnare. Men sedan har man tröttnat.

Det borde väl gå att fästa något på bjälkarna, men kruxet är att takhöjden vid bjälkarna är 190, och vid bruket ca 200 cm. Och vi behåller gärna så mycket takhöjd som möjligt då vi har en idé om att kunna få in ett litet hemmagym här längre fram. Jag har funderat på om det går att slipa taket, men ingen har riktigt nappat på idén.



Jag ville egentligen bara lägga ut frågan då det kanske finns lösningar som jag inte tänker på. Är förstagångshusägare och lite novis. Och här finns ju mycket kunskap och bra idéer.
Hej - förstår om detta var en svår fråga, men om någon har idéer för vad man skulle kunna göra med detta innertak i betong så mottas det tacksamt.

Är det möjligt att slipa? Är det möjligt att bredspackla, eller finns det något putslikt som man kan måla ut? Vi skulle inte ha problkem med att det är vågigt, men som det är nu är det hål, vassa bitar etc i taket.
 
Ser två alt:
1) Försiktigt knacka bort vassa stalaktiter, och sedan lappa med bruk och liten murslev. Måla vitt slutligen. (Brasklapp: Jag tar inget ansvar om hela taket brakar ner vid knackning...)
Kanske går det att kapa stalaktiterna med vinkelslip.
Det finns bara ett sätt att ta reda på vad som fungerar bäst - pröva båda metoderna och jämför.
2) Knacka och kofota ner hela taket (murbruk) och gör om helt.

Ett problem är om ni inte vet hur det ser ut under (ovanför!) bruket. Antar att det är själva huset ovanför, så antagligen ngn form av trossbotten. Eller står huset på en betongplatta?
 
Jag har nu haft hantverkare här som kikat på det, de föreslår följande:

- Upputsning av tak mellan balkar.
- Skrapspackling efter lutning (lite grövre känsla i tak än bredspackling). Reparation av fåtal hål i vägg.
- Slipning efter spacklingsabrete.
- Målning av tak (2 x strykningar).

Det skulle kosta 28 000 kr efter rot för arbete, material inte inkluderat. Det känns mycket för ett tak i ett förråd i en källare.

Hur svårt är det att putsa detta tak själv, och hur skulle man gå tillväga? Ytan är totalt ca 6,5x3,5 meter. Med lite balkar emellan. Det behöver verkligen inte bli perfekt men jag skulle vilja jämna ut taket en del, och sedan måla. Har ingen erfarenhet av liknande arbete då jag aldrig putstat något tidigare. Men jag har tålamod att försöka.

Mycket tacksam för vägledning :)
 
Är ingen expert på putsning, men har typ putsat några väggar i ett ekonomiutrymme...
Jag föreslår att du köper en säck färdigblandad puts och prövar. Det är ett snabbt och billigt sätt att få en känsla för vad som krävs. Kanske kommer du fram till att det är värt att betala för att få jobbet gjort, eller så upptäcker du att det är ngt som du faktiskt kan/vill göra själv. Det finns sannolikt massor av guidande material om du Googlar, bl a här på BH, men säkert också på Youtube.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Är ingen expert på putsning, men har typ putsat några väggar i ett ekonomiutrymme...
Jag föreslår att du köper en säck färdigblandad puts och prövar. Det är ett snabbt och billigt sätt att få en känsla för vad som krävs. Kanske kommer du fram till att det är värt att betala för att få jobbet gjort, eller så upptäcker du att det är ngt som du faktiskt kan/vill göra själv. Det finns sannolikt massor av guidande material om du Googlar, bl a här på BH, men säkert också på Youtube.
Stort tack för återkoppling! Och låter smart. Visste inte att det fanns färdigblandad. Hade några byggare här idag i ett annat ärende men hörde vad de trodde. Dom sa att det absolut funkar med gipsputs, men att även en erfaren målare skulle behöva lägga en hel del tid för att få det bra.

Ett alternativ som dykt upp är primer + måla med någon färg med struktur. Vi behöver inte nödvändigtvis ha det rakt men skulle vilja få bort håligheterna.

Vi fick också teorin att det troligtvis inte alls är bruk som någon slängt upp i taket, utan att taket är undersidan av en platta som gjutits ovanför..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.