Hej,

Målade om innertaket av betong i köket.
Taket var tidigare målat med skåpen upp till taket (nya skåp blir lägre).
Inne i fläktskåpet var gamla färgen gul (av ålder antar jag, dock inga synliga fettfläckar). I övriga skåp något var det något "sandigt" som jag skrapade bort ner till betongen.
Jag spacklade i övergångar till färgen (där skåplisterna satt) och målatrtvättade vid fläktskåpet. Sedan grundmålade jag den gula ytan i fläktskåpet samt de skrapade ytor inne i andra skåpen (hade beckers grundfärg). Sedan målade jag hela tacket (2 ggr) med beckers symfoni halvmatt färg (glans 20).
Av någon anledning träder fram en gulkant där fräktskåpets taklist var förut. Upprepade 3-4e målning (lokalt) inte hjälper, fläcken träder fram ändå, trots spackling, målartvätt, grundning samt målning. I vissa av de andra skåpen (där jag skrapade) blev ytan också lite gul-fläckigt. Övriga ytor ser väldigt bra ut.
Vad kan fläckarna bero på och vad man kan göra åt saken?
Tackar för tips!

Mvh, Elena
 
Jag har ingen aning om vad det beror på, men spärrfärg borde hjälpa. (Används för att hålla nikotinfläckar och liknande borta.)
 
Precis. Använd spärrfärg. Det kan mycket väl vara så att det finns en metall (av ngt slag) som har börjat rosta och som därmed går igenom den nymålade färgen.
 
Tack, ska testa!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.