Hej
Jag har fått en offert på innertak till ett garage på 15200 :- storlek 32 m2 verkar det rimligt ?
 
Vad ska du för material i taket?
 
gips.
 
B
vad finns där just nu?
 
Vad ingår i de pengarna...?

Ingår spackling och målningsarbete... ?

Ska det bara sättas upp glespanel och 11-12 gipsskivor... ?

Då låter det ruggigt mycket...
 
Från början beställde jag ett oisolerat garage men MS var tvungna att sätta upp isolering med gips på väggarna pga närheten till andra fastigheter (brandsäkerhet). Då ser det inte klokt ut så jag beställde ett vanligt gipsinnertak.
Jag har bett om en spec vad gäller arbetskostnad och vad matrialet kostar, har bara fått priset återkommer när specen kommer.
 
Nu vet jag inte måttena men materialkostnaden till det där handlar ju om max 5k. Spika ändspontad glespanel fallande längder gör du på en dag, offra några hundra på en spikpistol på Harald Nyborg och en kartong 95mm spik och sätt 2 spik i varje takstol. Hyra en gipshiss och en kompis samt köp en skruvautomat på jula samt en låda skruv så sätter du gipskortplank från Cheapy på ytterligare en dag.

Sen ringer du målaren som spacklar och målar hela kalaset på någon dag eller eftersom man inte spacklar kortplank i skarvarna så spacklar du skallarna själv och målar själv.

Priset från firman verkar onekligen ganska rimligt. 3 dagar heltid 1 man = 24h*400=9600kr. Lägg till material för 5000 så är du snubblande nära. Sen får du ju dra halva arbetskostnaden på ROT så frågan är om arbetet du själv får lägga ner är värt det för dom pengarna. Jobba över på jobbet motsvarande timmar så har du jobbet gjort av ett "proffs", allra helst om du är egenföretagare.
 
I ett garage skulle jag väl iofs inte köra korplank utan langa upp vanliga 1200X2400 skivor men det gör ju inte så mycket på priset.

Men jag tycker du är inne på rätt spår med att begära en spec på vad som ingår
 
Jag valde kortplank i min lågdel då det ger en lite lyxigare känsla. Sen vat jag inte om kortplank klarar branklassen men jag har vanlig gips på loftet ovan lågdelen så det löser sig ändå men som sagt - det känns lite lyxigare. Sen är deet inte så farligt dyrt heller + mindra spackling.
 
Hejsan.

Ny här på forumet och nybliven villaägare.... hoppar in i denna tråd och undrar var ändspontad glespanel är?

Jag är i färd med att sätta innertak i mitt garage också nämligen och har insett att det kommer att bli mycket spill av glespanelen om man ska ha skarvarna vid takstolarna, är ändspontningen en lösning på detta måntro? :wow:

/ PAL
 
B
japp stämmer palmertz. ändspånt och not. sitter på änden. men använd gärna skarv bräda bakom. inte bara på en bräda då. skarv brädan ska iallafall ligga så att den ligger på bräder. en bräda-en bräda me skarv-en bärda. går även att göra när har vanligt spåntat utan ände.
 
B
pris sättning har även med att göra hur stor firman är, hur seriös den är, om firman vill ha arbetet eller ej.
att sätta upp spånt tar en dag om det är krånligt med genomförningar, det kanske finns vind också? hur långt har firman att resa? måste dom hyra barack eller släpper du in dom i huset för fika och matpaus. för att inte nämna dasspaus.
 
Det är samma gubbar som sätter upp mitt Myresöhus och de har alla faciliteter.
 
B
cirka (300*8)*2pers = 4800
plus matriall, transport, m.m.
 
Låter inte jättebilligt med tanke på att dom är på plats och gör ditt hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.