Har beställt omläggning av pappen på vårt garage (platt tak). Tänkte också passa på att snygga till det invändigt, men behöver råd om innertaket. Från början är det en carport som tidigare ägare har gjutit en platta till samt byggt in och isolerat någon gång på 80-talet tror jag. Tills nu har konstruktionen sett ut som följande: Takpapp - råspont - takbalkar - innertak av råspont och därefter har man isolerat med 50mm frigolit och sist gips. Jag har rivit ner gipsen och frigoliten + lite av råsponten invändigt för att kunna se om råsponten under pappen var ok eller om den också behöver bytas innan man lägger ny papp. Takläggaren tyckte att den invändiga råsponten var mest av ondo och att jag skulle riva bort den för att sedan isolera med t.ex. stenullsskivor, plasta, glespanel och gipsa. Då vi inte kommer att ha garaget uppvärmt har jag nog tänkt att skippa byggplasten, men hur egentligen ska isolering / innertak konstrueras? Kan jag bara stoppa upp isoleringen mellan takbalkarna (och lämna luftspalt såklart) och sedan sätta glespanel för gipsskivorna eller verkar denna idé knasig: Först spänna en vindskyddspapp mellan takbalkarna, sedan använda 28*70 på högkant varemellan jag isolerar med 70mm tjocka skivor och därefter gips. Jag vet -inte så tjock isolering men vi är nöjda om garaget håller sig frostfritt på vintern, 50mm frigolit var ju inte mycket det heller men funkade. Vore tacksam för hjälp så det blir rätt och undrar samtidigt vad jag ska köpa för slags gips? Helst små dimensioner så man kan klara det själv och gärna billigt då det bara ska sitta i ett garage. // Roger
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.