Vi har köpt ett hus som är byggt 1959.. Stenhus, röd brännt tegel med IIIII mönster på varje tegelbit.
En total renovering står för dörren. Vi ska göra en noga planering innan vi drar igång.
Skriva ner allt som ska göras i dom tre (kök, toa, vardagsrum) som vi ska börja med.
Idag är det ett vackert papp tak men tyvär finns det många sprickor, en som går från ena sidan till andra. Går inte att laga, det har vi kollat upp.
Vi har funderat på om det kan vara snyggt med långa raka (sida vid sida med liten springa) bräder som vitmålas.
Ett annat alternativ är att lägga gips och måla, som dom flesta nya hus har. Nackdelen med detta är att det blir MYCKET jobb den dagen vi vill montera upp projektorn/projektorduken och liknande sakerVi vill nämligen dra kablarna ovan tak. Allt för att få bort så mycket sladdar som möjligt.

Vet inte om det passar att ha vitt trätak invändigt om man har ett röd brännt tegel på utsidan, vad tycker ni???
Vi är en ung familj och kommer renovera ALLT till ny design/stil..
Tanken är att det ska vara likadant tak i nästan hela huset.
Förslag och bilder mottages gärna.
 
Här lite bilder på tak man har i de nybyggda husen i Thailand...........
IMG_0338.jpg
IMG_0247.jpg
 
Jag tror det blir JÄTTEFINT med vitt trätak, även om ni har tegelvägg. Vi funderar lite tvärtom... har sådana här tråkiga vita taksskivor i taket och jag undrar om någon testat att spackla igen skarvarna och sedan måla alltihop vitt... för att få taket att se homogent ut?

Vidare undrar jag också om något kört med panelskivor i taket och sedan målat? Syns skarvarna mycket?

Även jag vill gärna se bilder på hur era innertak ser ut!!!
Bra tråd, T.S!
 
Subscream skrev:
Jag tror det blir JÄTTEFINT med vitt trätak, även om ni har tegelvägg. Vi funderar lite tvärtom...
Tvärtom = vi har trähus, men då blir det ju som puts-tak-aktigt...

Blir det helgalet att ha det på en våning och målat trätak på nästa?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.