I sovrummen i vårat hus från -58 sitter det nåt tunt papp i taket. I ett av rummen har barnen kastat upp nånting så de blivit två rejält synliga hål. Pappen är så "skör" så när jag bara skulle känna så blev de ett till hål!! 😳 Det är träplankor under ser jag. Kan man bara riva ner det där tro och sen måla träplankorna och ha som tak?
Det jag tänker på är att pappen (om de nu är nån sorts papp) är fastspikad och kanske limmad på tre ställen från ena sidan till den andra ca 1 dm brett. Hur blir de där då?
 
Spännpapptaken brukar vara spikade bakom taklisten väldigt tätt längs alla kanter.

page16_2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja jag har inte tagit ner taklisterna än men de lär säkert sitta så här med. Men även alltså rätt över hela taket på tre ställen. Vet inte hur det blir där om man försöker riva ner? Om det är lätt att dra ur spikarna utan att göra fula märken i plankorna under.. Om de nu ens går att ha dom som tak eller om man måste på med nåt annat? Det kanske inte ens är fint 😜
 
Laga hålen, bus enkelt.

Rengör runt hålen med någon form av målartvätt.
Riv (inte klipp då det blir skarpa kanter) bitar av dagstidning, välj delar utan trycksvärta.
Blöt bitarna med tapetklister å pilla dessa på plats över hålen.
Låt torka
Måla bitarna 4-5 gånger så att de blir vita.
Måla hela taket.
Kör med oljefärg.

I mitt tak var det 35-40 hål från gardinstänger, amplar mm. Nu är hålen helt osynliga.
 
Det låter ju fantastiskt enkelt 😃
Det känns dock som att mitt tak är för "skört".. Det hänger ju dessutom ner ca 5 cm från taket och om man då målar så känns de som de kommer spricka när man rollar på. Jag kanske har fel, men eftersom de räckte med att jag kände på taket för att bli hål och det verkar så sprött/torrt på nå vis. Jag kan ju testa att rolla lite utan färg för att se om de håller först?
 
K
Jag har hus från -59 med vad det verkar samma typ av tak. Skarvarna tvärs över rummet är spikade med väldigt många spik, ej limmade mot träet ovanför. Mitt tips är laga hålen eller riv ner och sätt upp gips eller takskivor. Råsponten blir nog inte snygg att måla.
 
Riv ner och måla råsponten!
 
Cash skrev:
Riv ner och måla råsponten!

Har du gjort så och blir det bra? Tänker om de är massa glipor eller nåt?
 
Eftersom brädorna ovanför pappen inte är tänkta att synas kan de vara fult gjort med springor, skarvar och stickor men det behöver inte vara så.

Om taket inte går att laga så som du fått tips om ovan så finns också möjligheten att pappspänna om taket. Alltså sätta upp ny likadan papp igen. Det är billigare, enklare och snabbare än att sätta gips.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.